2015-02-04

Fitness zagospodaruje miasta

Zachodnie sieci fitness, które coraz liczniej wchodzą na polski rynek, otwierają swoje lokale w centrach dużych miast albo galeriach handlowych na ich obrzeżach

Fitness zagospodaruje miasta fot. City Fit

Szwedzka sieć klubów fitness Fitness24Seven pod koniec stycznia otworzyła swój pierwszy klub na terenie Polski. Powstał on w Galerii Dębiec w Poznaniu. To nie pierwsza zagraniczna sieć, która rozpoczęła ekspansję na polskim rynku. W drugiej połowie września ubiegłego roku odbyło się oficjalne otwarcie lokalu niemieckiej sieci McFit w Warszawie przy ulicy Ostrobramskiej. Natomiast w Rzeszowie klub otworzył brytyjski City Fit. W minionym roku zadebiutowała u nas także holenderska sieć Fit for Free, z dwoma lokalami w Poznaniu.

-Polacy przywiązują coraz większą wagę do dbania o swoje zdrowie, sylwetkę i kondycję fizyczną. Jak wynika z wielu niezależnych raportów i naszych własnych badań, Polska jest jednym z dwóch rynków w Europie o największym potencjale rozwoju segmentu fitness – potwierdza Nicholas Moses, członek zarządu CityFit.

Tym drugim najszybciej rosnącym rynkiem jest Turcja, takie informacje podaje raport  European Health & Fitness Market, przygotowany przez EuropeActive we współpracy z Deloitte. W obu krajach przyrost liczby członków klubów (2012 vs. 2013) wyniósł aż 20 proc.

Wartość rynku fitness w Polsce ocenia się na ok. 1,5 mld zł, a analitycy szacują potrojenie jego wartości w ciągu najbliższych 3 lat. Według przewidywań światowych firm doradczych, w 2015 roku grono osób uczęszczających do klubów fitness w Polsce ma się powiększyć aż o jedną piątą. Polski Związek Pracodawców Fitness szacuje, że w przyszłości do już ćwiczących w fitness klubach, dołączy od 1 mln do 1,5 mln osób.

Lokali nie brakuje

Nic dziwnego, że coraz więcej zagranicznych sieci ciągnie do Polski. Naturalnie, najczęściej ich kluby powstają tam, gdzie jest najwięcej klientów – czyli na osiedlach mieszkaniowych dużych miast. Ponieważ polski rynek fitness dopiero się rozwija,  nawet tam wciąż jest sporo miejsca na nowe lokale. Do tego coraz częściej są to obiekty o dużych powierzchniach, otwarte 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu.

Nie zawsze nowe kluby znajdują się jednak w standardowych lokalizacjach. Za przykład może tu posłużyć CityFit Rondo ONZ, który ruszy w Spektrum Tower przy ul. Twardej, czyli w samym sercu biznesowego centrum stolicy, blisko przystanków komunikacji miejskiej, w tym Metra.

Galeria Dębiec w Poznaniu, gdzie otworzył swój pierwszy klub Fitness24Seven, znajduje się na południu miasta. To mieszkańcy tego regionu będą korzystać z niej najczęściej. Powstała z myślą również o mieszkańcach okolicznych miejscowości. Wygodny dojazd umożliwia bliskość autostrady A2.

Zdecydowaliśmy się na otwarcie naszego pierwszego klubu na poznańskim Dębcu, ponieważ według nas nowa, wysokiej jakości, a zarazem korzystna cenowo, siłownia idealnie pasuje do tego miejsca – mówi Oliver Bordowski, business development Fitness24Seven.

fot. Fitcurves

Przed otwarciem lokalu na pewno warto sprawdzić, gdzie znajduje się grupa docelowa klientów. To nie zawsze będą centra handlowe w największych miastach – wielu klientów woli kameralne pomieszczenia, w pobliżu swoich osiedli. Zdaniem EFL „towarem deficytowym” są w Polsce sale do treningu personalnego, czyli miejsca wyposażone w pojedyncze sztuki dobrego sprzętu, gdzie trener personalny wraz z klientem mógłby przeprowadzić trening tak, aby w tym czasie nikt inny im nie przeszkadzał. Miejsca takie gwarantują kameralną atmosferę i prywatność, co trudno znaleźć w dużym, sieciowym klubie, gdzie jest tłoczno i głośno.

Jednak niewielki klub w mało atrakcyjnej lokalizacji może się nie opłacać sieciom, które inwestują w duże lokale. Są one zresztą na tyle pojemne, że zdołają pomieścić różne rozwiązania. Pierwszy klubFitness24Seven ma ponad 1 tys. m2 powierzchni i znajduje się tam nawet specjalna strefa dla kobiet, z pełnym wyposażeniem treningowym. Jest też możliwość skorzystania z indywidualnych programów ćwiczeń pod okiem doświadczonych trenerów.

Z kolei klub CityFit Rondo ONZ zajmie aż dwa poziomy w biurowcu Spektrum Tower przy ul. Twardej i ma być największą tego typu placówką w centrum Warszawy oraz jedną z największych w kraju. Warto też pamiętać, że lokal, w którym będzie działał klub fitness musi być przygotowany zgodnie z wytycznymi zawartymi w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 31 poz. 273 z późn. zm.). Wytyczne mówią m.in. o tym, że pomieszczenie, w którym będzie działał klub fitness musi mieć co najmniej 3,3 m wysokości i dobrą wentylację. Niezbędna będzie też szatnia, szafka oraz prysznic i toaleta. Trzeba też odpowiednio ulokować ciągi komunikacyjne i wydzielić miejsca na poczekalnię. Wszystkie informacje o tym, jakie wymogi lokalowe należy spełnić zakładając klub fitness można znaleźć w artykule Fitness potrzebuje miejsca
(dp)