2014-03-04

Zanim podpiszesz umowę

Przedstawiamy 5 zasad, którymi warto kierować się przy wyborze lokalu.

Zanim podpiszesz umowę Fot. sxc.hu

Nawet najlepsza lokalizacja nie pomoże w prowadzeniu biznesu, jeśli stawka czynszu za wynajem będzie za wysoka.

1. Przemyśl strategię działania

Cena jest jednym z podstawowych kryteriów wyboru miejsca na prowadzenie własnego biznesu – niezależnie od tego, czy stawiamy pierwsze kroki w biznesie, czy działalność, którą zamierzamy prowadzić, jest uzupełnieniem portfolio firmy. Wysokość stawki czynszu zależy przede wszystkim od lokalizacji. Najwięcej zapłacimy za lokale w centrach i galeriach handlowych dużych miast. W pozostałych obiektach handlowych polityka czynszowa jest już bardziej elastyczna, a ceny najmu dwu- a nawet trzykrotnie niższe.

W opinii coraz większej liczby firm równie dobra co lokalizacja w galerii okazuje się powierzchnia w pasażu handlowym przy ruchliwej ulicy, w okolicy osiedli mieszkalnych lub w lokalnych centrach handlowych.

Zanim więc rozpoczniemy poszukiwania lokalu, warto dobrze przemyśleć strategię działania i przygotować analizę finansową przedsięwzięcia. Jeśli dokładnie przeanalizujemy sytuację rynkową, konkurencję i potrzeby potencjalnych klientów, to przygotowanie rzetelnej analizy finansowej nie powinno przysporzyć kłopotów. Określenie poziomu sprzedaży, cen czy wysokości nakładów inwestycyjnych pomoże nam ustalić maksymalną stawkę czynszu, na jaki możemy sobie pozwolić.

 

2. Uwzględnij specyfikę branży

Przed wyborem lokalu warto ustalić plusy i minusy danej lokalizacji, np. osoba, która chce prowadzić mały sklep spożywczy, poszukująca lokalu o powierzchni 60-80 m2, powinna zwrócić uwagę na to, czy w pobliżu działa super- czy hipermarket spożywczy lub konkurencyjne sklepy sprzedające podobny asortyment. Lokal pod gastronomię wymaga większych nakładów na remont i adaptację lokalu do wymogów, m.in. sanepidu. W przypadku salonu urody ogromne znaczenie ma oferta ewentualnej konkurencji i dostępność miejsc parkingowych. Jeszcze inne kryteria wyboru będą stosowane w sklepach z artykułami motoryzacyjnymi.


3. Porównaj oferty

Jeśli wybraliśmy już lokal, najprostszym sposobem na sprawdzenie, czy jego czynsz nie będzie za wysoki pod nasz biznes jest porównanie ofert lokali o zbliżonym metrażu i w podobnej lokalizacji – w jednej lub w kilku dzielnicach miasta. Dobrym źródłem informacji mogą być serwisy nieruchomościowe z rozbudowaną bazą ofert oraz portale zakupowe, np. Allegro. Ustalamy najwyższą i najniższą cenę, rozkład wszystkich inwestycji, a następnie porównujemy z wybraną lokalizacją, biorąc pod uwagę cenę, konkurencję i inne kryteria mające istotny wpływ na powodzenie naszego biznesu. Otrzymany wynik pozwoli nam ustalić, czy dany lokal wart jest ceny, jakiej żąda za niego wynajmujący i – co ważniejsze – czy opłaca się prowadzić w nim nasz biznes.


4. Skorzystaj ze wsparcia franczyzodawcy

Najtrudniejsze zadanie czeka niezależnych przedsiębiorców nastawionych na działalność w galerii handlowej. Działając samodzielnie, bez solidnego zaplecza finansowego, nie mają szans na zaistnienie w dużym obiekcie komercyjnym. Warto więc zastanowić się nad wykupieniem licencji którejś z marek franczyzowych.

Decydując się na współpracę, powinniśmy przede wszystkim ustalić, po czyjej stronie – franczyzobiorcy czy franczyzodawcy – leżą obowiązki związane z wyborem, wynajmem i urządzeniem placówki. Właściciel marki artykułów dziecięcych 5.10.15 w centrach handlowych dużych miast otwiera przede wszystkim placówki własne, sklepy franczyzowe uruchamiane są głównie w mniejszych miejscowościach, ale po akceptacji lokalu przez centralę. Z kolei McDonald's przekazuje swoim franczyzobiorcom gotowe restauracje. Zdarza się, że franczyzobiorca wybiera lokal wspólnie z partnerem i zostaje jego najemcą albo oferuje biorcy licencji podnajem. Niezależnie od modelu współpracy franczyzodawca zwykle udostępnia lub przekazuje partnerowi dane finansowe działających już placówek. Powinien również doradzić, czy czynsz w danym lokalu nie przekroczy możliwości finansowych potencjalnego franczyzobiorcy.


5. Czytaj umowę najmu

Umowa wynajmu to ważny i długofalowy dla nas krok (pamiętajmy, że zwyczajowo podpisujemy umowę na czas określony, np. na pięć lat), dlatego rozważmy wszelkie potencjalne korzyści i zobowiązania wynikające z funkcjonowania w centrum handlowym.Jeśli mamy jakieś wątpliwości, warto skonsultować się z prawnikiem. Zdumiewającym faktem jest, jak wiele rozczarowań i konfliktów wynika z nieznajomości dokumentu – w końcu własnoręcznie przez siebie podpisanego i na mocy którego przez określony czas podejmujemy się regulowania płatności w ustalonych stawkach. (awh)