2017-05-05

Galeria na osiedlu

Duże osiedla mieszkaniowe na obrzeżach miast stają się coraz bardziej atrakcyjnymi lokalizacjami dla deweloperów niewielkich centrów handlowych. Nie bez przyczyny.

Galeria na osiedlu Fot. Atut

Centra osiedlowe to obiekty handlowo-usługowe o metrażu zazwyczaj nieprzekraczającym 12 tys. m2, zlokalizowane na dużych osiedlach mieszkaniowych. Ich klientami są m.in. okoliczni mieszkańcy nastawieni na zakupy w pobliżu miejsca zamieszkania, co jest wynikiem m.in. deficytu wolnego czasu. Ofertę osiedlowych centrów handlowych tworzą m.in. operator spożywczy, punkty usługowe, salony z modą, obuwiem, elektroniką oraz wyposażeniem wnętrz.

Obiekty tego typu cieszą się popularnością nie tylko konsumentów, ale również najemców szukających nowoczesnej powierzchni handlowej w perspektywicznych lokalizacjach, o dużym zasięgu oddziaływania. Deweloperów z kolei do zainteresowania się inwestycjami tego typu skłaniają czynniki tj. duże nasycenie rynku galeriami wielkopowierzchniowymi oraz malejąca liczba atrakcyjnych terenów do zabudowy w ścisłych centrach miast.

- Małe formaty handlowe, jak np. centra osiedlowe, to sektor rynku, który cieszy się rosnącą popularnością zarówno ze strony konsumentów, jak i  najemców, chcących zoptymalizować koszty najmu powierzchni. Tego rodzaju projekty nie wymagają tak dużego wkładu finansowego jak regularne galerie, a ich komercjalizacja przebiega stosunkowo szybko  – mówi Tomasz Rydlewski, wiceprezes The Blue Ocean Investment Group.

- Centra handlowe typu convenience, zlokalizowane m.in. na osiedlach, są odpowiedzią na aktualne potrzeby konsumentów, którzy coraz częściej zakupy robią blisko domu. Ich niekwestionowaną zaletą jest bardzo duża ilość potencjalnych klientów znajdujących się w bezpośrednim zasięgu oddziaływania. W promieniu do  kilku minut pieszo znajduje się nawet kilkadziesiąt tysięcy osób, a w pobliżu często nie ma innego obiektu tego typu. Tak jest m.in. w przypadku realizowanych przez nas inwestycji w Krakowie na osiedlu Ruczaj i Złocień – mówi Krzysztof Gaczorek, prezes KG Group.

Centrum handlowe Atut Ruczaj, którego inwestorem i deweloperem jest KG Group, powstaje na krakowskim Ruczaju, jednej z najszybciej rozwijających się dzielnic miasta,w której funkcjonuje kilkanaście dużych osiedli mieszkaniowych. W bezpośrednim zasięgu pieszym obiektu znajduje się 30 tys. osób, natomiast do 10 min. jazdy samochodem - aż 150 tys. potencjalnych klientów. Ponieważ w najbliższych latach w dzielnicy planowane są kolejne inwestycje mieszkaniowe, zasięg jeszcze się zwiększy. Atut Ruczaj będzie liczył 7,5 tys. m2 GLA (Gross Leasable Area - powierzchni dostępnej dla najemców), na których znajdzie się 25 lokali handlowo-usługowych zajętych przez sklepy sieci tj. m.in. Lidl, Pepco, Apteka Ziko, popularna sieć krakowskich cukiernio-piekarni Buczek,  elektromarket oraz sklepy modowe.

Kolejnym osiedlowym centrum handlowym KG Group jest ATUT Złocień. Obiekt znajdzie się na intensywnie rozbudowywanym, krakowskim osiedlu Złocień, przy skrzyżowaniu ul. Domagały i Agatowej. Po zakończeniu pobliskich inwestycji mieszkaniowych w zasięgu obiektu do 5 minut pieszo będzie blisko 20 tys. osób. Budowa centrum liczącego 3 tys. m2 będzie przebiegać w dwóch etapach. Po pierwszym z nich w ATUT Złocień znajdzie się około 10 lokali handlowo-usługowych. Tenant mix stworzą marki spożywcze, modowe, drogeryjne, farmaceutyczne oraz usługowe.

 Pięć obiektów pod wspólną nazwą Atut działa już w Sosnowcu, Łodzi, Jaworzu, Węgrzcach k/Krakowa i Pruszkowie. Planowane są także kolejne inwestycje na terenie Krakowa: Atut Grażyny, Atut Ruczaj, Atut Złocień, Atut Bielany, oraz Suchej Beskidzkiej. 

Grzegorz Morawski
Grzegorz Morawski dziennikarz, PROFIT system