2017-04-28

Handel w Łodzi

O wolny lokal w dobrym łódzkim centrum handlowym nie jest łatwo. Tak wynika z raportu firmy Colliers International „Łódzki rynek nieruchomości 2017”.

Handel w Łodzi Fot. Manufaktura

Łódź jest szóstym co do wielkości rynkiem handlowym w Polsce, zbliżonym pod względem podaży do zasobów dostępnych w Krakowie (ok. 550 tys. m2). Nasycenie powierzchnią handlową na poziomie 568 m2 na 1 tys. mieszkańców plasuje ją z kolei na piątym miejscu.


Parada galerii

Zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Łodzi są ulokowane w 16 obiektach. Pierwsze centra handlowe pojawiły się w mieście w drugiej połowie lat 90. Były to obiekty oparte na dużym hipermarkecie jako głównym najemcy, a ofertę uzupełniał niewielki pasaż handlowo-usługowy. Rekordowym rokiem pod względem nowej podaży był 1999, kiedy to deweloperzy oddali do użytku ponad 110 tys. m2 powierzchni w czterech obiektach handlowych: M1, Carrefour, Tesco Widzew oraz centrum Tulipan. Pierwszą galerią handlową z rozbudowaną ofertą mody w mieście była Galeria Łódzka otwarta w 2002 r. W Łodzi zlokalizowane są dwa spośród pięciu największych centrów handlowych funkcjonujących w Polsce – oddana w 2006 roku Manufaktura (110 tys. m2 ) oraz Port Łódź (103 tys. m2). Najnowszym, oddanym do użytku w 2015 roku obiektem jest centrum handlowo-rozrywkowe Sukcesja (46,2 tys. m2). Pod względem różnorodności oferty handlowej najszerszy wybór mają Manufaktura (blisko 320 sklepów) i Port Łódź (ok. 200 sklepów). Biorąc pod uwagę formaty handlowe, ponad 97 proc. wszystkich obiektów stanowią tradycyjne centra handlowe, a na rynku istnieje obecnie zaledwie jeden niewielki park handlowy (Vis à Vis) oraz jedno centrum wyprzedażowe (Ptak Outlet w Rzgowie k. Łodzi).
W Łodzi poza centrami handlowymi znajdują się również wolnostojące markety budowlane, takie jak Castorama, Bricoman, Leroy Merlin, Praktiker czy OBI, markety cash & carry (Makro, Selgros) oraz supermarkety i dyskonty spożywcze. Ważną rolę odgrywa także systematycznie rozbudowywany kompleks handlowy w Rzgowie Ptak Fashion City, na który składa się ok. 2,5 tys. sklepów wraz z infrastrukturą towarzyszącą.


Popyt i czynsze

Na łódzkim rynku handlowym działa większość aktywnych w Polsce sieci handlowych. W najlepszych centrach handlowych w Łodzi dostępność powierzchni handlowej jest bardzo ograniczona. Wolne lokale są jedynie w obiektach o drugorzędnej lokalizacji. Współczynnik pustostanów jest stosunkowo niski i stabilny - na koniec 2016 r. wyniósł 3,4 proc. Łącznie w łódzkich centrach handlowych funkcjonuje ok. 1,5 tys. sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych. Największą grupę najemców stanowią podmioty z sektora mody (28 proc.), dobrze reprezentowane są także usługi (17 proc.), obuwie i art. skórzane (9 proc.) oraz gastronomia (9 proc.). Wśród najczęściej występujących w centrach handlowych marek znajdują się: Reserved, Orsay, Triumph , CCC, In Medio, Rossmann, H. Skrzydlewska (kwiaciarnia) i Apart.
Stawki czynszów na łódzkim rynku pozostają na stabilnym poziomie. Czynsze za lokale o powierzchni ok. 100 - 150 m2, na potrzeby branży odzieżowej, zlokalizowane w najlepszych centrach handlowych wahają się w przedziale 35 - 37euro za m2. Niższe stawki obowiązują w parkach handlowych. W przypadku ulic handlowych czynsze zależą od lokalizacji i prestiżu danej ulicy, jak również samej powierzchni najmu, jej położenia, układu, standardu oraz możliwości aranżacji. W Łodzi najwyższe stawki czynszowe odnotowywane są za lokale położone wzdłuż ulicy Piotrkowskiej. Czynsze za najlepsze z nich kształtują się w przedziale 25 - 30 euro za m2.


Życie uliczne

Główną ulicą handlową Łodzi oczywiście Piotrkowska. W 2009 roku uchwalono dokument wyznaczający kierunki jej rozwoju - „Strategia rozwoju ulicy Piotrkowskiej w Łodzi na lata 2009 - 2020”, w którym za priorytet uznano stworzenie miejsca gdzie, oprócz handlu i usług, toczyć się będzie życie kulturalne miasta. Istotnym działaniem wspierającym rozwój ulicy Piotrkowskiej jest zrealizowana w latach 2012 - 2014 przebudowa jej „deptakowej” części oraz systematycznie prowadzone remonty ulic sąsiednich. Od grudnia 2012 roku funkcjonuje konkurs dla „lokali kreatywnych”. Gminne lokale usługowe są w nim wystawiane na przetarg dedykowany przemysłom kreatywnym. Do dziś rozstrzygnięto XII edycji konkursu, wynajęto 96 lokali. Mieszczą się w nich klubokawiarnie, antykwariaty, pracownie projektowe oraz inne usługi posiadające znamiona biznesu kreatywnego. Obecnie najatrakcyjniejszym punktem ulicy Piotrkowskiej jest „OFF Piotrkowska”, gdzie w dawnej fabryce Franciszka Ramischa swoje podwoje otworzyły pracownie projektantów mody, designu, architekci, kluby muzyczne, restauracje, przestrzenie wystawiennicze, sale prób, showroomy, concept store i klubokawiarnie. W końcu 2016 roku przy ul. Piotrkowskiej funkcjonowało ponad 300 sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych. Ulica zdominowana jest przez sektor gastronomiczny - restauracje, bary, kawiarnie, kluby stanowią aż 27 proc. oferty. Przy Piotrkowskiej dobrze reprezentowane są także usługi (10 proc.) i sektor finansowy (10 proc.). Bardzo ograniczona jest natomiast oferta z sektora art. dla dzieci, art. wyposażenia wnętrz, sport, elektronika oraz rozrywka i rekreacja.

Monika Wojniak-Żyłowska
Monika Wojniak-Żyłowska dziennikarz, PROFIT system