Rynek czeka na otwarcia
W 2017 r. deweloperzy zapowiadają oddanie do użytku ponad pół miliona m kw. nowej powierzchni handlowej. Rynek wzbogaci się m.in. o Galerię Północną w Warszawie.
Firma doradcza JLL podsumowała I kwartał bieżącego roku na rynku nieruchomości handlowych w Polsce. Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej wyniosła 13,4 mln m2. Najwięcej stanowiły centra handlowe - 9,5 mln m2, a parki i wielopowierzchniowe magazyny handlowe oraz centra wyprzedażowe łącznie 3,9 mln m2. W ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku rynek wzbogacił się zaledwie o 36,8 tys. m2. W tym czasie ukończono rozbudowy takich obiektów jak Auchan Hetmańska w Białymstoku, Galerii Wnętrz City Meble w Gdańsku oraz zrealizowano dwa wielkopowierzchniowe magazyny handlowe - Leroy Merlin w Bełchatowie i Agata Meble w Rzeszowie. To jednak tylko przedsmak tego, na co czeka polski rynek handlowy w tym roku. Jeśli plany deweloperów zostaną zrealizowane w terminie, to w 2017 r. przybędzie w sumie nawet 511 tys. m2. Największe obiekty, które mają zostać oddane do użytku w tym roku to Galeria Północna w Warszawie, Galeria Vroclavia oraz Serenada w Krakowie.
W warunkach coraz większej konkurencji deweloperzy skupiają się nie tylko na realizacji nowych projektów, ale również na utrzymaniu atrakcyjności obiektów już istniejących. Modernizacja, rozbudowa, rozwój oferty handlowej, rozrywkowej i gastronomicznej czy wprowadzanie nowych rozwiązań technologicznych to trend, który będzie utrzymywał się w nadchodzących latach - dodaje Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w JLL.
Polski rynek handlowy pozostaje atrakcyjny dla zagranicznych sieci. Swój pierwszy sklep w Polsce w III kwartale 2017 r. zamierza otworzyć brytyjska sieć z zabawkami Hamleys, która w Galerii Północnej zajmie powierzchnię 1,6 tys. m2. W tym samym czasie w Arkadii otworzony zostanie pierwszy pełnoasortymentowy sklep amerykańskiego giganta – Victoria’s Secret. W II kw. zadebiutuje w Polsce rosyjska marka odzieżowa – befree, która na swoje pierwsze lokalizacje nad Wisłą wybrała centrum handlowe Posnania w Poznaniu oraz Riviera w Gdyni.