2017-03-27

Centra handlowe coraz większe

W Białymstoku działa osiem centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 265 tys. m kw. Wkrótce będzie jej jeszcze więcej.

Centra handlowe coraz większe Fot. Zielone Wzgórze

W rozbudowie są obecnie galeria Auchan Hetmańska i CH Zielone Wzgórze. Po ich zakończeniu zasoby powierzchni handlowej w mieście powiększą się o 14,5 tys. m2. Obecnie nasycenie powierzchnią handlową w Białymstoku wynosi 731 mna 1 tys. osób i powoli wzrasta. Na koniec 2016 roku o prawie 2 tys. m2 powiększyło się centrum wyprzedażowe Outlet Center Białystok, zaś w tym roku planowane jest zakończenie rozbudowy CH Zielone Wzgórze, które zyska 2,5 tys. m2. Podzielona na fazy rozbudowa trwa także w centrum Auchan Hetmańska, gdzie do końca 2018 roku przybędzie łącznie 12 tys. m2. W ubiegłym roku ogłoszono już pierwszych najemców nowej powierzchni – H&M, Toys’R’Us i Martes Sport.

W efekcie komercjalizacji nowe marki pojawiły się także w Outlet Center Białystok – sportowe centrum rozrywki Strefa X zajęło tu 600 m2, Smyk – 540 m2 oraz Puma – 560 m2. W centrum Alfa zadebiutowała natomiast sieć modowa New Balance.

Popyt na powierzchnie w centrach handlowych w Białymstoku utrzymuje się na dobrym poziomie. Średni współczynnik pustostanów w mieście na koniec 2016 roku wyniósł 3,3 proc. i był niższy o 1,1 proc. niż w analogicznym okresie roku 2015. Obecnie najwięcej powierzchni na wynajem dostępnej jest w Galerii Jurowieckiej i centrum handlowym Zielone Wzgórze.

 Czynsze za powierzchnie w centrach handlowych w Białymstoku plasują się na średnim poziomie i znajdują się w lekkim trendzie spadkowym na skutek wzrostu konkurencji oraz dominacji tzw. rynku najemcy. Najwyższy czynsz za lokal 100-150 m2 GLA na potrzeby mody to ok. 27-29 EUR/m2/miesiąc – mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w dziale doradztwa i badań rynku Colliers International.

Największym obiektem handlowym w mieście pozostaje Alfa, gdzie na powierzchni 37,5 tys. m2 działa ponad 150 lokali m.in. supermarket Piotr i Paweł, kino Helios, Jatomi fitness, RTV Euro AGD czy marki z grupy Inditex i LPP.

Anna Smolińska
Anna Smolińska dziennikarz