2017-03-06

Galerie rosną powoli

Galeria Północna w Warszawie oraz centrum handlowe Vroclavia to dwa największe projekty handlowe, które mają zostać ukończone w tym roku w Polsce.

Galerie rosną powoli Fot. Galeria Północna

Jak wynika z raportu firmy doradczej Colliers International, na koniec 2016 całkowita powierzchnia centrów handlowych w Polsce przekroczyła 11,2 mln m2. Poziom nasycenia nowoczesną powierzchnią handlową to obecnie 292 m2 na 1 tys. Polaków. Choć najwięcej galerii jest w Warszawie (48 obiektów), to współczynnik nasycenia najwyższy jest obecnie w Poznaniu – 862 m2 na 1 tys. mieszkańców. Przyczyniło się do tego otwarcie największej ubiegłorocznej inwestycji, czyli galerii Posnania (99 tys. m2 powierzchni najmu). W sumie w ubiegłym roku oddano do użytku 16 nowych centrów handlowych. Poza Posnanią były to w większości obiekty średniej wielkości, do 25 tys. m2 powierzchni najmu, jak np. Karuzela Września czy Galeria Glogovia.

Jaki będzie obecny rok? Według raportu ekspertów z Colliers International na rynek trafi niecałe 400 tys. m2 nowej powierzchni w galeriach (nieco mniej niż w roku 2016). Największe inwestycje, które mają zostać zakończone, to Galeria Północna w stolicy oraz Vroclavia we Wrocławiu (oba obiekty o wielkości 64 tys. m2), a także krakowska Serenada (42 tys. m2) i Gemini Park Tychy (36 tys. m2).

Eksperci przewidują, że stawki czynszów w największych aglomeracjach utrzymają się w tym roku na stabilnym poziomie. W ubiegłym roku tradycyjnie najwyższe czynsze były w Warszawie: 112-117 euro za m2 powierzchni typu prime. Na pozostałych dużych rynkach stawki wahały się w przedziale 35-45 euro za m2. Według raportu w tym roku możemy spodziewać się nawet lekkiej tendencji spadkowej, jeśli chodzi o ceny najmu – zwłaszcza w miastach o wysokim poziomie nasycenia powierzchnią handlową oraz w przypadku starszych obiektów.

Monika Wojniak-Żyłowska
Monika Wojniak-Żyłowska dziennikarz, PROFIT system