Jak inteligentne oświetlenie zwiększa zyski?
Wymyślono nowe możliwości zastosowania inteligentnego oświetlenia w placówkach handlowych.
Systemy zarządzania oświetleniem od dawna wykorzystywane są w przemysłowych obiektach wielkopowierzchniowych i oraz innych przestrzeniach komercyjnych po to, by zoptymalizować natężenie światła, pobory mocy i zużycie energii elektrycznej. Od kilkunastu miesięcy, w związku z ich rosnącą dostępnością i technologicznymi innowacjami, są coraz chętniej stosowane w placówkach handlowych. Z jednej strony pomagają przyciągnąć uwagę klienta i zwiększyć sprzedaż, z drugiej – gwarantują obniżenie kosztów eksploatacji instalacji oświetleniowej.
Bardzo ciekawą, świeżą metodą wyróżnienia produktów jest dynamiczne oświetlenie, reagujące na aktywność konsumenta. W oparciu o wskazania czujników ruchu istnieje możliwość rozświetlenia punktu ekspozycji, gdy zbliża się do niego klient. Zmiany barwy lub natężenia światła przyciągają wzrok, zwiększając szansę zdobycia uwagi przechodzącej osoby. Rozwiązanie wykorzystuje się zarówno wewnątrz sklepów, jak i w przypadku okien wystawowych.
Drugim obszarem wykorzystania systemów zarządzania oświetleniem w oparciu o sensory jest zmniejszanie kosztów energii elektrycznej. Dzięki czujnikom natężenia światła w obiektach handlowych z dużymi przeszkleniami można znacząco obniżyć pobory mocy w słoneczne dni, dostosowując intensywność pracy opraw do tego, jak jasno jest w pomieszczeniu. Tego typu rozwiązanie przynosi szczególnie duże korzyści w sklepach wielkopowierzchniowych.