2017-01-24

Millenialsi na zakupach

Millenialsi to generacja będąca non stop online, która lubi „sprytnie” kupować: sprawdzać w internecie, a kupować w sklepach stacjonarnych. Centra handlowe mają sposób na takiego klienta.

Millenialsi na zakupach Fot. Gemini Holding

Pokolenie Y, zwane Millenialsami, to osoby urodzone w latach 1980-2000. Wychowani w dobie nowych technologii, przyzwyczajeni do komputerów, smartfonów i stałego dostępu do Internetu, nie potrafią bez nich funkcjonować. Według raportu Bain&Comapny i Payback, dziennie spędzają co najmniej dwie godziny w Internecie, a aż 80 proc. sypia ze swoim smartfonem.

W centrach handlowych uprawiają smart shopping w różnych formach – albo odwiedzają galerie z wcześniej sprecyzowanym planem zakupowym albo zmieniają się w łowców okazji, na których skutecznie działają promocje, przez co zdarza im się kupować spontanicznie, pod wpływem impulsu. Jak wynika z raportu Generacja X i Y w galeriach handlowych, Millenialsi deklarują, że lubią uczestniczyć w promocjach oraz kupować nowości. Za swoje ulubione produkty są skłonni zapłacić więcej.

Często, zanim nabędą produkt w galerii handlowej, wyszukują o nim informacje w Internecie. W salonach stacjonarnych oczekują nie tylko wysokiej jakości obsługi, ale też integracji kanałów on- i offline. Podczas zakupów cenią sobie wygodę. Wymagają szybkiej reakcji na swoje potrzeby i spersonalizowanej oferty. Aż 66 proc. Millenialsów deklaruje, że podczas wizyt w galeriach chciałoby otrzymywać informacje o ofercie handlowej poprzez aplikację mobilną. Dla centrów handlowych stanowią wyzwanie, któremu te są w stanie sprostać dzięki zastosowaniu strategii omnichannel.

Znaczną część klientów galerii handlowych stanowią przywiązani do nowych technologii Millenialsi. To pokolenie, u którego proces zakupowy przebiega w kanale on- i offline, które ma tendencje do łączenia różnych metod dokonywania zakupów. Z tej przyczyny przestrzeń nowoczesnych galerii handlowych musi być zaaranżowana tak, żeby integrować te kanały, aby móc zaoferować “igrekom” pozytywne doświadczenia zakupowe – komentuje Tatiana Spencer, partner Aspenn, niezależnej firmy doradczej, świadczącej profesjonalne usługi na rynku nieruchomości komercyjnych.

Omnichannel to strategia działania jednocześnie w wielu, zintegrowanych ze sobą kanałach sprzedażowych, tj. sklep internetowy, aplikacja mobilna, salon stacjonarny. Pozwala na dostosowanie oferty handlowej do potrzeb konkretnego konsumenta oraz umożliwia mu dokonanie zakupu w wygodny sposób.  Dzięki jej rozwiązaniom klient po wejściu do sklepu stacjonarnego, na ekranie swojego smartfona może np.  zobaczyć przygotowaną specjalnie dla niego, adekwatną do wieku, płci i preferencji, ofertę marki. Może skorzystać z wirtualnej przymierzalni lub otrzymać informacje na temat oglądanej na manekinie stylizacji i lokalizacji prezentowanych ubrań na sklepowych półkach. Dzięki integracji kanałów on- i oflline klient odbierze w sklepach stacjonarnych produkty nabyte przez Internet. Zrobi zakupy online na terenie centrum handlowego, a następnie odbierze je w sklepie stacjonarnym.

Jednym z pierwszych obiektów w Polsce, zaprojektowanych z myślą o zastosowaniu technologii omnichannel, będzie centrum handlowe Gemini Park w Tychach. To najnowszy projekt krakowskiego dewelopera Gemini Holding, który, śledząc rynkowe trendy, dostrzegł zachodzące zmiany w modelu sprzedaży. Rozumiejąc potrzeby nie tylko klientów, ale również najemców, stara się wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom. Współpracując z architektami i biurem projektowym firma uzgodniła, w których obszarach należy wdrożyć sprzedaż wielokanałową. Gemini Park Tychy ma zostać otwarte jesienią 2017 roku.

Omnichannel stanie się standardem, do którego będą musiały zostać dostosowane centra handlowe – inaczej przestaną być konkurencyjne na rynku. Dla najemców kluczowa jest  maksymalizacja sprzedaży i stosowanie nowych kanałów marketingowo-handlowych w dotarciu z ofertą do klienta, a m.in. temu sprzyja omnichannel. Niezwykle istotne jest użycie nowych technologii, które regularnie wykorzystują młodsze pokolenia konsumentów. Pracując nad koncepcją naszego najnowszego obiektu w Tychach, centrum handlowego Gemini Park, wzięliśmy pod uwagę najnowsze trendy w sprzedaży. Obiekt będzie nowoczesny i funkcjonalny, umożliwi stosowanie strategii wielokanałowej – mówi Anna Malcharek, dyrektor zarządzający Gemini Holding.

Wykorzystanie strategii omnichannelowej jest odpowiedzią na oczekiwania Millenialsów, którzy poczują się docenieni, otrzymując spersonalizowaną ofertę oraz możliwość kupowania w komfortowy sposób, z wykorzystaniem smartfonów. Galerie handlowe będą miały realną szansę na zwiększenie poziomu odwiedzalności, a najemcy na zyskanie klientów, których zadowolenie przerodzi się w lojalność.

Grzegorz Morawski
Grzegorz Morawski dziennikarz, PROFIT system