2016-12-29

Rok w galeriach

W mijającym roku w Polsce przybyło ponad 460 tys. m2 nowoczesnej powierzchni handlowej. Zdecydowana większość to nowe galerie.

Rok w galeriach Fot. Centrum Handlowe Posnania

Jak wynika z podsumowania, przygotowanego przez firmę doradczą JLL, jeśli chodzi o centra handlowe, to w 2016 roku łącznie przybyło im 336 tys. m2 powierzchni. Do największych oddanych w 2016 r. obiektów należy Posnania w Poznaniu (99 tys. m2)), Metropolia w Gdańsku (34,3 tys. m2), Galeria Navigator w Mielcu (25,4 tys. m2), Galeria Wołomin w Wołominie (25 tys. m2) i Galeria Glogovia w Głogowie (21 tys. m2).  
Łącznie do użytku oddano w Polsce ponad 463 tys. m2 nowoczesnej powierzchni handlowej. Poza galeriami były to parki handlowe, wolnostojące obiekty wielkopowierzchniowe i centra wyprzedażowe.
Na polskim rynku pojawiły się też nowe marki. Najwięcej otworzyło swoje sklepy w warszawskiej Galerii Mokotów (Skechers, Lego Store, Uterque, & Other Stories, Le Creuset, Dior kosmetyki). Trzy nowe marki zagościły w łódzkiej Manufakturze (Forever 21, U.S. Polo Assn. i Steve Madden), a pojedyncze umowy podpisano w warszawskich obiektach: Arkadii (Converse), Placu Unii City Shopping (Navigare), Hali Koszyki (L'Erbolario), przy ulicy Pięknej 28/34 (Elena Miro). Nowe sklepy otworzyły się także w poznańskim Starym Browarze oraz Plazie czy katowickiej Silesia City Center. W ostatnim czasie swoją decyzję o wejściu do Polski ogłosiła brytyjska sieć z zabawkami – Hamleys, która zadebiutuje w 2017 r. w Galerii Północnej. Z drugiej jednak strony kilka marek zdecydowało o wycofaniu się z naszego rynku: American Eagle, Mothercare, Celio, Brice, Burberry, Devred 1902, Dairy Queen, Kari, a decyzję o wyjściu podjęła sieć Marks&Spencer.
W przyszłym roku w Polsce znów przybędzie galerii handlowych. Według szacunków JLL, ten rynek powiększy się o blisko 400 tys. m2 nowej powierzchni. W tej chwili na zaawansowanym etapie realizacji znajduje się kilka dużych inwestycji, w tym Galeria Północna w Warszawie, Wroclavia w stolicy województwa dolnośląskiego, Forum Gdańsk  w Trójmieście, Galeria Libero w Katowicach i Serenada w Krakowie.

Monika Wojniak-Żyłowska
Monika Wojniak-Żyłowska dziennikarz, PROFITsystem