2016-12-14

Małe jest piękne

Popularność centrów handlowych w formacie convenience nie słabnie. Co stoi za ich sukcesem?

Małe jest piękne Fot. Dekada

Centra handlowe typu convenience to odpowiedź na potrzeby zabieganych konsumentów. W niedużych obiektach, o metrażu liczącym 3-5 tys. m2.  GLA (gross leaseable area – powierzchnia najmu brutto), klienci mogą dokonać szybkich zakupów podstawowych produktów, w tym tych niezbędnych do codziennego funkcjonowania. Najemcami tego typu obiektów są m.in.: operator spożywczy, drogeria, księgarnia, dyskont odzieżowy, apteka, kiosk z prasą, bank, sklep z akcesoriami do domu czy punkt gastronomiczny.

Szczególną popularnością cieszy się  jeden z rodzajów centrów wygodnych zakupów – strip mall, obiekt z ciągiem punktów handlowo-usługowych, do których wchodzi się bezpośrednio z parkingu. Autorzy raportu The Polish Real Estate Guide Edition 2016 Poland zauważają wzmożony popyt na takie budynki komercyjne, często budowane w miastach regionalnych.

Popularne w USA i Kanadzie obiekty handlowe typu strip mall docenia coraz więcej polskich konsumentów nastawionych na codzienne zakupy. Niezależne wejścia z parkingu bezpośrednio do sklepów znacznie wpływają na komfort i czas dokonywania zakupów – komentuje Aleksander Walczak, prezes zarządu Dekady.

Dzisiejsi klienci oczekują nie tylko łatwości w poruszaniu się po centrach handlowych, ale również kompleksowej i szybkiej obsługi. Według raportu przygotowanego przez JLL i Atrium wśród cenionych elementów centrów handlowych na pierwszych trzech pozycjach znajdują się: wygodny parking, dobre oznakowanie i łatwy wjazd na parking – te kryteria spełniają centra handlowe typu convenience , m.in. dlatego format święci sukcesy. Niekwestionowanym atutem obiektów tego rodzaju jest lokalizacja przy głównych szlakach komunikacyjnych, w pobliżu dużych i gęsto zaludnionych osiedli. Klient dociera do obiektu w łatwy i komfortowy sposób. Do poszczególnych sklepów najczęściej wchodzi się bezpośrednio z parkingu, dokonuje codziennych, szybkich zakupów, nierzadko w drodze z pracy do domu.

Istnieje duża grupa klientów niemogących sobie pozwolić na robienie zakupów w dużych galeriach lub w kilku sklepach usytuowanych w różnych częściach miasta, co wymaga poświęcenia większej ilości czasu. Centra handlowe convenience są dla nich świetnym rozwiązaniem, umożliwiającym zakup produktów pierwszej potrzeby w jednym miejscu, do tego szybko i komfortowo – mówi Krzysztof Gaczorek, prezes KG Group.

Format convenience doskonale sprawdza się nie tylko w przypadku osiedli w dużych miastach, ale również w przypadku przedmieść i mniejszych miast. Z raportu opracowanego przez Cushman&Wakefield wynika, że udział miast poniżej 100 tys. mieszkańców w powierzchni handlowej w Polsce wzrósł z 9 do 25 proc. na przestrzeni ostatnich pięciu lat (dane na koniec I poł. 2016).

Deweloperami specjalizującymi się w budowie obiektów tego typu są m.in. Dekada SA czy KG Group realizujący centra handlowe ATUT. Dekada SA w swoim portfolio posiada obiekty  zlokalizowane w centrach małych miast lub osiedli mieszkaniowych. Część z zrealizowanych projektów to zintegrowane centra handlowo-komunikacyjne połączone z dworcem autobusowym lub kolejowym. W ciągu 5 lat działalności wybudowała 10 obiektów, w tym trzy zintegrowane z dworcami. Kolejny obiekt tego typu, zostanie otwarty w Ciechanowie w 2017 roku, a dwa następne powstaną w Mińsku Mazowieckim i Koninie. Z kolei zaletą wszystkich obiektów convenience należących do sieci ATUT jest lokalizacja – deweloper stawia w szczególności na dobrze skomunikowaną lokalizację przy dużych osiedlach lub skupiskach domów. Obiekty te z sukcesem funkcjonują już w Sosnowcu, Łodzi, Jaworzu, Węgrzcach k/Krakowa i Pruszkowie, a w planach jest dalszy rozwój sieci. Nowe projekty powstaną m.in. w Krakowie: obecnie trwa budowa centrum handlowego Atut przy ul. Grażyny, w II kwartale 2017 r. planowane jest otwarcie obiektu na osiedlu Ruczaj, a w II połowie 2017 r. pierwszych klientów powitają centra handlowe znajdujące się na osiedlu Złocień oraz w prestiżowej okolicy – Bielany.

Stale wzrastające tempo życia Polaków i, co z tym związane, potrzeba szybkich i kompleksowych zakupów, pozwalają sądzić, że rynek centrów handlowych w formacie convenience w najbliższych latach będzie się nadal intensywnie rozwijać.

Grzegorz Morawski
Grzegorz Morawski dziennikarz, PROFIT system