Jak przygotować sklep do świąt
Świąteczne punkty sprzedaży dają okazję, by zainteresować klientów danym produktem bądź przypomnieć o jego kupnie.
Według danych firmy doradczej Cushman & Wakefield, liczba klientów odwiedzających sklepy w okresie okołoświątecznym wzrasta w stosunku do średniej z pozostałych 11 miesięcy o 10-15 proc. (w przypadku miejscowości do 150 tys. mieszkańców, a nawet o 20-30 proc. w dużych aglomeracjach). Zmianom tym towarzyszy zwiększenie obrotów sięgające 80-100 proc.. By w pełni wykorzystać możliwości, jakie niesie ze sobą to zjawisko, warto nie tylko zadbać o dobrą ofertę handlową, ale także bożonarodzeniową ekspozycję.
Świąteczne punkty sprzedaży dają okazję, by zainteresować klientów danym produktem bądź przypomnieć o jego kupnie. Potencjalnie zwiększają obroty, choć zastosowane w nadmiarze mogą wywrzeć negatywny wpływ na estetykę sklepu. Choć oczywiście wystrój ma znaczenie dla samopoczucia konsumentów, w przeżywających w tym czasie „oblężenie” sklepach spożywczych kluczowe jest jednak odnalezienie właściwych towarów, a z punktu widzenia detalisty – podsunięcie jak największej liczby pomysłów, co jeszcze warto kupić. POS-y doskonale się do tego nadają – szczególnie w kontekście świąt, kiedy to sięga się po produkty, których lokalizacja może nie być oczywista – jak dla przykładu barszcz czy suszone grzyby. By uniknąć wrażenia przeładowania sklepu ozdobami, mając do wyboru różnego typu standy, stojaki i naklejki, warto sięgać po te utrzymane w podobnych kolorach. Z Bożym Narodzeniem tradycyjnie kojarzone są głęboka czerwień i szmaragdowa zieleń. W takim otoczeniu korzystnie wyglądają produkty w jasnych opakowaniach. Działa tu zasada kontrastu negatywnego – na ciemnym tle dobrze prezentują się wyraźnie odróżniające się od niego towary. Efekt wzmocnimy, kierując na sklepowe półki oświetlenie akcentujące. Dodatkowo, w przypadku artykułów konfekcjonowanych, obroty można zwiększyć stosując tzw. „cross merchandising”. Polega on na lokowaniu komplementarnych propozycji w bezpośrednim sąsiedztwie. Innymi słowy, reguła sprowadza się do zestawienia ze sobą wszystkich składników potrzebnych do przygotowania wybranych potraw w jednym punkcie sklepu.
Stosunkowo prostym i skutecznym sposobem na wprowadzenie świątecznego nastroju jest dobór odpowiedniej muzyki. Według badań spokojne, ciche melodie wydłużają czas spędzany przez klientów w sklepie. Pozytywny wpływ na szereg parametrów wizyty w placówce handlowej – od poziomu satysfakcji po wartość koszyka – ma także emitowanie utworów znanych konsumentom, np. nastrojowych świątecznych przebojów. Należy jednak pamiętać o tym, by lista była wystarczająco długa i różnorodna – tak by nie wywołać odwrotnego od zamierzonego efektu znużenia i rozdrażnienia. Bożonarodzeniowymi bodźcami można oddziaływać nie tylko na słuch, ale i na wzrok klientów. Warto wykorzystać istniejące w sklepie oświetlenie, by wyróżnić tradycyjnie kojarzone ze świętami produkty. Eksponując je na skrzyżowaniach alejek lub bocznych krawędziach regałów, stosunkowo łatwo można zastosować do ich wizualnego zaakcentowania reflektory kierunkowe. Takie rozwiązanie nie tylko pozwala zwiększyć sprzedaż określonych towarów, ale – odwołując się do skojarzeń konsumentów – pomaga budować odpowiednią atmosferę. Dobrym sposobem na przyciągnięcie klientów jest także organizacja tematycznie związanych ze świętami akcji promocyjnych i marketingowych. Spektrum dostępnych rozwiązań jest bardzo szerokie i zależy przede wszystkim od warunków powierzchniowych i charakteru placówki. W mniejszych sklepach najczęściej sięga się po bożonarodzeniowe plakaty, oznaczenia, POS-y i ozdoby.