2016-07-31

Wycieczka do galerii

O tym, że centra handlowe stanowią ważną destynację weekendowych wycieczek rodzinnych, wiadomo nie od dziś. Galerie potrafią to wykorzystać i coraz bardziej dbają o najmłodszych klientów.

Wycieczka do galerii Fot. Galeria Jurajska

Rodziny z małymi dziećmi stają się coraz atrakcyjniejszymi klientami dla galerii handlowych. Powód? Znacznie szerzej wykorzystują ofertę centrum, wydają więcej i zostają dłużej na zakupach. Zabieganie o takiego klienta nie jest jednak łatwe, bo wymaga budowy specjalnej infrastruktury, a także zmian w ofercie galerii.

Ten trend stara się wykorzystać Galeria Jurajska w Częstochowie. Zainwestowała już m.in. w modernizację food court i odświeżenie wydzielonej i oznaczonej strefy rodzinnej z kącikiem dla dzieci. Ta część food court'u została doposażona w niskie stoliki  i krzesełka dla najmłodszych, a także w krzesła do karmienia niemowląt. W przestrzeni restauracyjnej powstała także nowa strefa wypoczynku z sofami i fotelami.

- Nasze restauracje coraz częściej odwiedzane są przez rodziny. Naturalnym krokiem stało się więc podniesienie standardu i rozwinięcie tej części food-court, która powstała z myślą o najmłodszych. Okazją do tego była przebudowa całej strefy restauracyjnej, na jaką się zdecydowaliśmy na początku tego roku - mówi Roman Bugajczyk, dyrektor Galerii Jurajskiej.

Ale nie tylko w strefie food-court zachodzą zmiany. Jurajska zdecydowała się również na stworzenie dwóch oddzielonych od toalet pokoi rodzinnych. W nowych  pomieszczeniach znajdują się umywalki, przewijaki i siedziska, na których można dyskretnie nakarmić dziecko. Pokoje wyposażono także w kuchenki mikrofalowe i podgrzewacze do butelek.  Pierwsze tego typu pomieszczenie już zostało oddane do użytku. Modernizacja czeka także toalety.  Na etapie projektowania są obecnie specjalne pomieszczenia WC dla dzieci i rodziców z dzieckiem.

Unowocześnione toalety i food-court to nie jedyne udogodnienia, jakie centrum wprowadziło z myślą o rodzinach. Pod koniec zeszłego roku galeria odświeżyła i usprawniła cały system komunikacji, wprowadzając proste i czytelne oznaczenia alejek i kierunków. Dzięki temu łatwiej trafić do windy, szybciej można także znaleźć sklep. 

- Odświeżone oznaczenia mają nie tylko pomagać rodzicom w sprawnym poruszaniu się po centrum, są także narzędziem wykorzystywanym w sytuacji, kiedy np. dziecko zgubi się na zakupach - mówi dyrektor Galerii Jurajskiej.

W centrum rozpoczęły się właśnie prace nad stworzeniem specjalnej strefy edukacji i wypoczynku, powstałej z myślą o najmłodszych.  Na przestrzeń złoży się gigantyczne akwarium wypełnione egzotycznymi rybami i roślinami. W miejscu tym galeria planuje organizację zajęć edukacyjnych dla dzieci. Przestrzeń będzie także spełniała funkcję rekreacyjną. Otwarcie zaplanowano na jesień.

- Zależało nam na stworzeniu miejsca, w którym dzieci wspólnie z rodzicami będą mogli kreatywnie spędzić czas pomiędzy zakupami. Postanowiliśmy więc połączyć wypoczynek z edukacją. Docelowo w miejscu tym planujemy także organizację dodatkowych wydarzeń skierowanych do najmłodszych - zapowiada dyrektor Galerii Jurajskiej.

Od blisko 2 lat galeria prowadzi działania związane komercjalizacją, uzupełniając swoje portfolio o najemców szczególnie pożądanych przez rodziny z dziećmi. Efektem tego jest m.in. znaczne poszerzenie dostępności w Jurajskiej oferty wyposażenia wnętrz (stanowi ona już 5 proc. całościowej oferty), a także oferty skierowanej bezpośrednio do najmłodszych. Przykładem takich działań było stworzenie w centrum placu zabaw Bajkowy Labirynt. W ostatnich latach galeria poszerzyła także znacznie swoją ofertę odzieżową i usługową.

Według firmy doradczej Colliers International wśród najważniejszych czynników wpływających na prorodzinność galerii rodzice wymieniają ofertę sklepów (16 proc.), ofertę rekreacyjną (10 proc.) i toalety lub specjalne pokoje rodzinne (9 proc.). Liczy się także bezpieczeństwo, restauracje przystosowane do wizyt dzieci oraz specjalne miejsca parkingowe.

Grzegorz Morawski
Grzegorz Morawski dziennikarz, PROFIT system