2016-07-23

Galerie flirtują z kulturą

Galerie handlowe obecnie wykraczają poza swoją podstawową funkcję – oprócz sklepów znajdziemy w nich również siłownie, salony kosmetyczne, kina czy restauracje. Niektóre obiekty idą jeszcze krok dalej i decydują się na połączenie handlu i sztuki.

Galerie flirtują z kulturą Fot. Dekada

Nasycenie powierzchnią handlową oraz rosnąca konkurencja to czynniki sprzyjające projektom wyróżniającym centra handlowe na rynku. Innowacją w tego typu obiektach jest połączenie sztuki i biznesu. Instalacje artystyczne, warsztaty związane z kulturą i sztuką oraz wystawy wzbogacają centra handlowe i wpływają na atrakcyjność miejscowości.

Polski deweloper Dekada, chcąc wyróżnić swoje obiekty handlowe zrealizował projekt 10 Figur Dekady. Pomysł zakładał umieszczenie symbolicznych dziesięciu figur z brązu przed galeriami i centrami handlowymi Dekada w całej Polsce. Autor rzeźb – profesor Adam Myjak to ceniony artysta i rektor warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, który w 2005 roku za zasługi dla kultury polskiej otrzymał złoty medal Gloria Artis.

Projekt Figury Dekady to sposób na połączenie sztuki z biznesem – ustawienie przy galerii handlowej prawie trzymetrowej rzeźby z brązu sprawia, że wyróżni się ona na rynku i zostanie wzbogacona o nieprzeciętne walory estetyczne. Obecnie, mimo początkowych planów, które zakładały instalację 10 Figur, odsłoniliśmy jedenastą rzeźbę przed Domem Handlowym w Sopocie i planujemy dalszą współpracę z prof. Myjakiem.  Żyjemy w czasach, kiedy nieustannie jesteśmy w biegu – nie mamy czasu na zwiedzanie galerii sztuki czy muzeów. Celem naszego projektu jest pokazanie, że sztuka może i powinna współistnieć w przestrzeni publicznej, nawet w miejscu pozornie dla niej nieprzeznaczonym. Jednocześnie chcemy pokazać, że działalność zarządcy obiektów handlowych nie musi sprowadzać się tylko do prowadzenia działalności gospodarczej – z powodzeniem może się on również stać mecenasem sztuki – mówi Aleksander Walczak, prezes spółki Dekada.

W Poznaniu funkcję Art & Business łączy Stary Browar – Centrum Sztuki i Biznesu, czyli miejsce, które jest połączeniem obiektu handlowego i galerii artystycznej. Realizując ideę 50/50 = 50 proc. sztuki + 50 proc. specyfiki przedsięwzięcia, zarządcy obiektu stworzyli miejsce, w którym prócz zakupów można wziąć udział w licznych wystawach i imprezach kulturalnych. Na terenie centrum handlowego znajduje się park i dziedziniec sztuki.

Kraków też handluje z wdziękiem

Również w Galerii Bronowice w Krakowie znajduje się miejsce dedykowane sztuce. Jest to Akademia Bronowice pod patronatem Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. To miejsce w którym odbywają się wystawy dzieł pracowników i absolwentów uczelni oraz unikatowe meble artystyczne. Klienci mogą też zrelaksować się w pierwszej w mieście czytelni znajdującej się w galerii handlowej. Szereg atrakcji kulturalno-artystycznych uzupełnia Teatr Groteska, który posiada swój lokal w Galerii oraz oddział Kina Mikro, w którym miłośnicy off-owego repertuaru znajdą swoje miejsce.

Nie jesteśmy jedynym krajem w Europie, który zdecydował się na tego typu rozwiązania w branży retail. Można pokusić się o stwierdzenie, że niektóre z europejskich galerii handlowej same w sobie są dziełami sztuki. Chociażby Galeries Lafayette w Paryżu, która liczy aż 10 pięter i zachwyca bogatymi zdobieniami w stylu barokowym oraz szklanym dekorowanym dachem czy Galeria Wiktora Emmanuela II w stolicy mody – Mediolanie. Bez wątpienia sztuka dodaje wartości obiektom handlowym i można przypuszczać, że w najbliższych latach zaobserwujemy jeszcze więcej podobnych projektów łączących kulturę i biznes.  

Grzegorz Morawski
Grzegorz Morawski dziennikarz, PROFIT system