2016-05-01

Goście jedzą oczami

Wykorzystując technologię badania fal mózgowych, zbadano reakcję gości restauracji na kolory. Wyniki testu dają cenne sugestie dotyczące wystroju wnętrz.

Goście jedzą oczami fot. SCA, Tork

Wśród wielu kryteriów oceny restauracji, kluczowym okazuje się kolor. Aby dostarczyć inspiracji i bodźców skłaniających do refleksji nad rolą koloru, firma SCA, wytwarzająca produkty higieniczne, wykorzystała technologię fal mózgu w badaniu reakcji ludzi na różne kolory. Wyniki wyłoniły konkretne i powtarzające się wzorce emocji i nastrojów wywoływane poszczególnymi barwami.

Kolory czynią życie bogatszym, a restauracje nie są tu wyjątkiem. Jeśli kupujemy nowy samochód, to prawdopodobnie spędzimy sporo czasu na wyborze koloru. Czy nie podobnie jest z wyborem zastawy stołowej – pyta Catherine d’Hubert, European Assortment Manager for Table Top, SCA, Tork.

 W ramach eksperymentu16 gościom wyposażonym w zestawy słuchawkowe rejestrujące pracę fal mózgowych przedstawiono osiem wnętrz restauracji utrzymanych w ośmiu różnych kolorystykach. Wyposażenie każdej aranżacji było zaprojektowane w jednolitym kolorze – od ścian i podłóg do mebli i zastawy stołowej. Do zbadania oceny każdego ze specjalnie zaprojektowanych pomieszczeń, goście zostali zaproszeni do degustacji napoju i ciastka w kolorze takim samym jak wystrój danego wnętrza. Dla każdego ustawienia zmierzono aktywność mózgu i tętno, aby sprawdzić reakcje uczestników eksperymentu.

W 1810 roku Goethe stworzył pierwszą teorię kolorów. Nie jest wyzwaniem zakwestionowanie istniejącej teorii, lecz wyodrębnienie dodatkowych znaczeń i zależności kolorów, szczególnie w kontekście środowiska restauracyjnego – mówi Katarzyna d' Hubert, Catherine d’Hubert, European Assortment Manager for Table Top, SCA, Tork.

Analiza wyraźnie wykazała istnienie konkretnych i powtarzających się wzorców nastrojów oraz emocji wywoływanych poszczególnymi barwami. Kolory były postrzegane w kontekście różnorodnych rodzajów dań, a także okazji wizyty w restauracji, od romantycznej kolacji do formalnego spotkania biznesowego. Wyniki wskazują, że np. kolor czerwony silnie pobudza emocje i kreatywność, a kolor niebieski działa uspokajająco. Wnioski i dane zebrane podczas badania posłużyły do stworzenia profilu każdego koloru.

Medytacyjna zieleń

Wyniki badania mózgu wskazują, iż kolor zielony ma rewitalizujące właściwości, daje poczucie głębokiej relaksacji i poprawy systemu odpornościowego. Tętno osób badanych w pomieszczeniu zielonym było poniżej średniej. Zgodnie z tym, kolor zielony został opisany jako relaksujący, spokojny, przyjemny. Jest on postrzegany jako odpowiedni we wnętrzach, aby zjeść obiad lub wypić kawę z osobami, które dobrze znamy. Środowisko zielone to takie, w którym można wyzdrowieć lub być leczonym.

Szczęśliwy pomarańczowy

Pomarańczowy był postrzegany jako nowoczesny, zazwyczaj związany z zabawą i szczęśliwymi doświadczeniami przeżytymi z dziećmi i przyjaciółmi. Z drugiej strony kolor pomarańczowy może być postrzegany jako nieromantyczny, nieco stresujący i mało luksusowy. Wyniki badania fal mózgu i tętna wykazały, że kolor pomarańczowy może wydawać się bardziej neutralny niż inne mocne kolory, takie jak np. żółty. Kolor pomarańczowy wykazał również średni zasięg fal gamma, związanych z uczeniem się i przetwarzaniem informacji.

Wyrafinowana czerń

Czarny to kolor pełen złożoności. Jest postrzegany jako luksusowy, nowoczesny i wyrafinowany, ale jednocześnie nudny i mało zachęcający. Doskonale sprawdza się przy organizacji wyrafinowanego obiadu lub wieczornego wyjścia na kolację. Odczyty fal mózgu wskazują na wysoki poziom kreatywności i podniecenia doznawanych w czarnych wnętrzach, ale także na niższy poziom skupienia co oznacza, że kolor czarny nie jest odpowiedni na spotkania biznesowe.

Ekscytująca żółć

Żółty jest kolorem ekscytującym i zabawnym, nadaje się do nastrojowych środowisk. Wyniki fal mózgowych wykazały wyższe stany podniecenia i świadomej uwagi, ale w skrajnych przypadkach również wyższy poziom stresu. Ponadto, zarówno średni, jak i najwyższy poziom tętna badany w żółtych wnętrzach był wysoki. Kolor żółty jest postrzegany jako odpowiedni do organizacji śniadań, bowiem poprawia nastrój i pobudza w godzinach porannych. Żółty jest również najbardziej popularnym kolorem w miejscach odwiedzanych przez dzieci.

Romantyczna czerwień

Czerwień jest kolorem, który wyróżnia się i wywołuje silne emocje. Wyniki badania wskazały na duże wahania fal mózgowych, co oznacza silne pobudzenie emocjonalne i wysoki poziom kreatywności. Wyniki tętna były również wysokie, co świadczy o dostarczaniu pobudzających bodźców. Nie dziwi fakt, iż czerwony jest silnie kojarzony z romansem i wieczornym wyjściem na drinka. Jednakże kolor czerwony ma też swoją ekscytującą oraz zabawną stronę.

Spokojny niebieski

Kolor niebieski dał wysokie wskaźniki w zakresie różnic fal, czyli odpowiednich dla stanu głębokiego relaksu. Wysokie fale theta wskazują również na kreatywność i emocjonalność. Niebieski został opisany jako przyjemny, spokojny i relaksujący. Niebieski postrzegany jest jako kolor odpowiedni na spotkania wśród rodziny i przyjaciół oraz na śniadanie lub kawę. Kolor niebieski nie będzie jednak pasował do luksusowej restauracji lub miejsca wykorzystywanego do spotkań biznesowych.

Tradycyjny brąz

Brązowy powoduje niskie wskaźniki na większości zakresów fal mózgu,co wskazuje na to, iż jest neutralnym kolorem. Wyniki badania fal mózgowych i tętna sugerują, że kolor brązowy sprzyja także rozluźnieniu. Kolor brązowy postrzegany jest jako tradycyjny, neutralny i relaksujący. Wydaje się, że nie jest najlepszym wyborem do zapewniania ekscytujących doświadczeń, ale postrzegany jest jako odpowiednia barwa dla tradycyjnych miejsc i łatwo komponuje się z innymi kolorami.

Luksusowa biel

Biały wyróżnia się niskimi wskazaniami we wszystkich zakresach fal mózgowych, co ukazuje biel jako neutralny kolor. Biały jest również postrzegany jako najlepszy kolor dla biznesowych spotkań. Kolor jest postrzegany jako nowoczesny i luksusowy, ale wzbudza mało silnych emocji, takich jak ekscytacja. Biel nadaje wnętrzom neutralność oraz nie powoduje rozpraszania uwagi.

Kolory użyte w eksperymencie pochodzą z palety kolorów stołowego asortymentu Tork, marki należącej do SCA. Tork posiada pełną gamę produktów do nakrycia stołu, takich jak serwetki oraz dozowniki do serwetek z możliwością personalizacji wydruku.

 

Grzegorz Morawski
Grzegorz Morawski dziennikarz, PROFIT system