2016-04-27

Przynęta na klienta

Klient kupuje nie tylko oczami. Wykorzystanie różnych kanałów reklamowych, tzw. mediów in-store, może dać niezłe efekty.

Przynęta na klienta fot. 4F

Mediami In-store nazywamy kanały reklamowe obecne w miejscach handlowo-usługowych. Należy do nich reklama audio – „In-store radio” oraz reklama video – „Mall TV” lub „Digital Signage”. Firmy IMS i Millward Brown zbadały, w jakim stopniu wykorzystanie tych narzędzi przekłada się na decyzje zakupowe osób odwiedzających galerie handlowe.

Odpowiedź wydaje się jasna: blisko 90 proc. osób odwiedzające centrum handlowe, w którym były obecne media In-store, wyraziło zadowolenie z wizyty. Reklamy In-store stały się na tyle integralną częścią galerii handlowej, że nie drażnią klienta.

Odwiedzający galerię przychodzą do niej, żeby zrobić zakupy, dlatego akceptują przekaz reklamowy, który pasuje do atmosfery miejsca – mówi Jarosław Grzesica, szef marketingu IMS.

Atmosferę miejsca sprzedaży wspiera także muzyka emitowana z systemów In-store radio. Według badania ponad 83 proc. respondentów uważa, że dzięki muzyce jest w sklepie przyjemniej, a blisko 40 proc. ankietowanych uznało, że dobrze dobrane tło dźwiękowe sprawia, że spędzają więcej czasu w wybranym miejscu.

Media In-store mają istotny wpływ na decyzje zakupowe – co czwarta badana osoba przyznała, że kupuje pod wpływem informacji, które usłyszała z głośników lub zobaczyła na ekranach Mall TV. Taki rodzaj reklam przyciąga uwagę klienta – badanie wykazało, że co druga osoba zauważyła treści reklamowe emitowane za pomocą mediów In-store. Bardzo istotną ze sprzedażowego punktu widzenia cechą reklamy In-store jest generowanie ruchu w danym punkcie sprzedaży. Według badań 15 proc. klientów po obejrzeniu komunikatu reklamowego odwiedziło wybrany sklep. Dzięki mediom In-store zwiększa się nie tylko ruch, lecz także zainteresowanie produktem – badania pokazały, że co dziesiąty klient galerii wydał pieniądze w reklamowanym punkcie sprzedaży.

Jedna na cztery osoby kupuje produkty pod wpływem reklam słyszanych bądź widzianych w centrach handlowych.

Treści reklamowe emitowane w mediach In-store mają przewagę nad innymi formami reklamy tego typu, ponieważ polecany produkt i klient spotykają się w tym samym miejscu. Słyszymy lub widzimy komunikat i od razu mamy możliwość kupić reklamowany produkt – komentuje Jarosław Grzesica.

Dodatkowo 40 proc. badanych twierdzi, że media In-store są przydatne ze względu na reklamy wskazujące na promocje w sklepie, ale przy okazji przypominają co kupić, oraz przekazują inne wiadomości, na które warto zwrócić uwagę (prognoza pogody, informacje, porady).

Grzegorz Morawski
Grzegorz Morawski dziennikarz, PROFIT system