2016-04-16

Centrum handlowe jak restauracja

Dobra lokalizacja i odpowiedni wachlarz marek odzieżowych to za mało, by galeria zyskała uznanie klientów. Liczy się oferta gastronomiczna.

Centrum handlowe jak restauracja Fot. Freeimages.com

Od lat widoczna jest zmiana aranżacji przestrzeni w centrach handlowych, co związane jest z coraz bardziej dojrzałym rynkiem, a także zmianami zakupowymi polskiego społeczeństwa. Firma badawcza CBRE zapytała ponad tysiąc Polaków o ich opinie na temat oferty gastronomicznej w centrach handlowych. Badania potwierdziły rosnącą popularność centrów handlowych jako miejsc spędzania wolnego czasu. Niemal 90 proc. badanych zadeklarowało, że odwiedza centra handlowe przynajmniej raz w miesiącu. Wizyta w restauracji czy kawiarni jest drugą najczęściej wykonywaną czynnością podczas wizyty w centrum handlowym, zaraz po pierwszej najpopularniejszej aktywności, czyli zakupach. Dla ponad połowy z klientów centrów handlowych dobór najemców gastronomicznych jest bardzo ważnym aspektem przy ogólnej ocenie obiektu handlowego.

W ostatnich latach, wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa, można zaobserwować zmianę zwyczajów konsumenckich. Rozrywka i spędzanie wolnego czasu stanowią ważny element codziennego życia, a jedzenie poza domem jest coraz bardziej popularne. Oferta gastronomiczna w centrach handlowych jest dużo bogatsza niż kilka lat temu. Restauracje i kawiarnie tam położone mają tę przewagę, że eliminują czynnik pogodowy, istotny w naszym klimacie, nie ma problemu z dostępnością parkingu oraz pod ręką jest szereg innych sklepów – mówi Agata Czarnecka, zastępca dyrektora Działu Doradztwa i Analiz Rynkowych CBRE.

Food courty, czyli części z ofertą gastronomiczną w centrach, od kilku lat przechodzą rewolucję, nie tylko pod kątem designu ale w szczególności pod kątem oferty. Powszechnie dostępne są miejsca oferujące jedzenie w trendzie slow food, wegańskim, fit czy też regularne restauracje z obsługą kelnerską. Najważniejszymi czynnikami decydującymi o wyborze oferty gastronomicznej w centrach handlowych jest jakość jedzenia (66 proc. ankietowanych), stosunek jakości do ceny (62 proc.) oraz szybkość obsługi (54 proc.).

W przeprowadzonej ankiecie eksperci CBRE zapytali również o oczekiwane zmiany w zakresie gastronomii w obiektach handlowych. Niemal 40 proc. respondentów chętnie widziałoby więcej innowacyjnych konceptów gastronomicznych, a blisko co trzeci ankietowany przyznał, iż brakuje im wysokiej jakości restauracji w obiektach handlowych. Wyniki ankiety pokazały także, iż czynniki które są dla Polaków najważniejsze w wyborze miejsca do skorzystania z oferty gastronomicznej są równocześnie tymi, które najbardziej potrzebują usprawnienia. Wraz ze wzrostem świadomości konsumenckiej wzrastają wymagania odnośnie stosunku jakości serwowanego jedzenia do jego ceny.

Grzegorz Morawski
Grzegorz Morawski dziennikarz, PROFIT system