2016-03-16

Gdzie budują się centra handlowe?

Najwięcej centrów handlowych w ubiegłym roku powstało w dużych aglomeracjach i małych miastach. Jak będzie w kolejnych latach?

Gdzie budują się centra handlowe? fot. Sukcesja

Na koniec 2015 roku w Polsce działało 481 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 11 mln m kw. W ubiegłym najwięcej powierzchni handlowej trafiło na rynek w głównych aglomeracjach, takich jak Warszawa, Katowice czy Łódź. Podobnie jak w roku 2014, dużym zainteresowaniem ze strony deweloperów cieszyły się również mniejsze miasta. Analizując projekty będące obecnie w budowie, najwięcej nowych centrów handlowych przybędzie w 2016 roku również w małych oraz w największych miastach.

W 2015 roku powstało w Polsce 27 nowych obiektów handlowych ( o łącznej powierzchni 443 340 m kw.), a 18 już istniejących centrów zostało rozbudowanych (161 900 m kw.). Najwięcej nowych inwestycji, aż 12 ukończono w miastach poniżej 100 0tys. mieszkańców, natomiast w przypadku rozbudów najwięcej obiektów otwarto w największych aglomeracjach.

Największymi tradycyjnymi centrami handlowymi otwartymi w ubiegłym roku są: Zielone Arkady w Bydgoszczy (50 800 m2) Sukcesja w Łodzi (46 300 m kw.), Tarasy Zamkowe w Lublinie (38 000 m2), Vivo! Stalowa Wola (32 500 m2) oraz Galeria Galena w Jaworznie (31 000 m2).

Z danych zebranych przez autorów raportu PRCH Retail Research Forum wynika, że na koniec 2015 roku w budowie było 31 projektów handlowych (prawie 700 tys. m2 powierzchni najmu), z czego 25 stanowią nowe centra handlowe. Większość projektów, które pozostają w budowie zlokalizowana jest w największych polskich aglomeracjach, są to między innymi Posnania w Poznaniu (100 tys. m2), Galeria Północna na warszawskiej Białołęce (64 tys. m2), Wroclavia niedaleko wrocławskiego Dworca Głównego (64 tys. m2) oraz Forum Gdańsk (62 tys. m2).

Rozwój centrów handlowych w Polsce stale postępuje. Pojawia się coraz więcej nowych projektów ale również ewoluują te, które na rynku są już od lat. Centra stają się coraz bardziej otwarte na tkankę miejską i coraz mocniej angażują się w rozwój lokalnych społeczności. Rozwój rynku napawa optymizmem. Deweloperzy zakładają, że ponad połowa obiektów, które obecnie są w fazie budowy trafi na rynek w 2016 roku – powiedział Radosław Knap, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Rok 2015 był dla rynku centrów handlowych w Polsce bardzo udany zarówno pod kątem nowych projektów, aktywnowości nowych sieci handlowych, jak i inwestorów. W ubiegłym roku właściciela zmieniły centra handlowe o łącznej wartości 2,2 miliardów euro, co jest kwotą ponad trzykrotnie wyższą w porównaniu z 2014 rokiem. Najaktywniejszą grupą inwestorów kupujących obiekty handlowe w Polsce były fundusze amerykańskie (29 proc. wolumenu transakcji).

Na rynku odnotowano kilka spektakularnych przejęć obiektów typu „prime”, do których należy zaliczyć sprzedaż Starego Browaru w Poznaniu funduszowi Deutsche Asset and Wealth Management oraz nabycie centrum handlowego Riviera w Gdyni przez Union Investment. Oprócz tego inwestorzy,poszukując bardziej atrakcyjnych stóp kapitalizacji, zawarli kilka transakcji w mniejszych miastach, jak Bielsko-Biała czy Opole, gdzie właścicieli zmieniły Galeria Sfera i CH Karolinka. Na uwagę zasługuje także zakup udziałów spółki giełdowej Echo Investment przez Griffin Real Estate, których wartość portfela handlowego wyniosła ok. 290 milionów euro.

Anna Smolińska dziennikarz