Lokalizacja typu prime
Nowe marki najchętniej wybierają stolice na lokalizacje swoich pierwszych sklepów.
W przeciągu ostatnich dwóch lat w regionie CEE (Europa Środkowo – Wschodnia – przyp. red.) pojawiło się aż 185 nowych marek handlowych, które łącznie otworzyły 550 sklepów.
Kluczową decyzją przy ekspansji jest kwestia lokalizacji. Nowe marki aż w 82 proc. wybierają lokalizacje typu „prime”.
Wśród kluczowych czynników w kontekście lokalizacji znajduje się wybór pomiędzy centrami handlowymi a ulicami handlowymi. Decyzje te są w dużej mierze uzależnione od kraju i dojrzałości rynku handlowego. Generalnie 77 proc. nowych sklepów powstaje w centrach handlowych. Tak jest też w Polsce.
Nowe marki najczęściej wybierają stolice na lokalizacje swoich pierwszych sklepów w danym kraju. Tak jest w 78 proc. Jednak nie oznacza to, że miasta regionalne są całkowicie pomijane. Świetnym przykładem jest rynek polski, gdzie ponad 40 proc. nowych konceptów wybrało miasta regionalne na swoją pierwszą siedzibę. Najbardziej atrakcyjne miasta dla nowych sieci handlowych nad Wisłą to Łódź, Wrocław i Poznań.
Wśród nowych marek w omawianym okresie znaleźli się najemcy z sektora premium: Brioni, Moncler, Stuart Weitzman, Michael Kors czy Tosca Blu. Widoczna jest ekspansja polskiej siedzi LPP z konceptami Sinsay oraz Mohito, rozwija się także oferta wyposażenia domu. Swoją obecność w regionie CEE zaznacza Tiger oraz English Home. Stale poszerza się również oferta gastronomiczna, w szczególności w Polsce, gdzie miały miejsce otwarcia dwóch światowych konceptów – Dunkin Donuts oraz Paul’s.
Spośród badanych krajów Rumunia odnotowała najwyższy wskaźnik nowych konceptów – 34 proc. Kolejne miejsce zajmuje Polska z wynikiem 25 proc. Polska jawi się jako rynek charakteryzujący się rosnącą siłą nabywczą, motywującą firmy do rozpatrywania naszego kraju w kategoriach ogromnego rynku zbytu z dużym potencjałem zakupowym.