Przybywa galerii
W Polsce jest już prawie pół tysiąca centrów handlowych. Najwięcej w aglomeracji warszawskiej. I ciągle powstają nowe.
Polish Retail Research Forum opublikowało dane dotyczące rynku centrów handlowych w Polsce w II połowie 2015 roku. Wynika z nich, że na koniec ubiegłego roku w kraju było ponad 10,8 mln m2 powierzchni handlowej, w 464 obiektach. Największymi rynkami handlowymi pozostają niezmiennie aglomeracja warszawska (niemal 1,5 mln m2) oraz konurbacja katowicka (ponad 1,1 mln m2).
Wśród ośmiu największych rynków handlowych w Polsce (Warszawa, Katowice, Kraków, Łódź, Poznań, Wrocław, Szczecin, Trójmiasto) największy poziom nasycenia nowoczesną powierzchnią handlową (co oznacza liczbę metrów kwadratowych, przypadających na tysiąc mieszkańców) jest od dawna w aglomeracji wrocławskiej oraz poznańskiej. Najniższy - w szczecińskiej.
W drugiej połowie ubiegłego roku przybyło prawie 400 tys. m2 nowych centrów handlowych. Wśród największych obiektów oddanych w tym czasie do użytku są m.in. Zielone Arkady w Bydgoszczy, Sukcesja w Łodzi i galeria Galena w Jaworznie Aż 20 proc. nowej powierzchni powstało w wyniku rozbudowy już istniejących centrów (np. w warszawskim Wola Parku).
Jeśli chodzi o pustostany, to najwięcej niewynajętych lokali jest w Poznaniu (4 proc.) oraz w Katowicach, Krakowie i Łodzi (3,8 proc.). Najlepiej wynajmują się lokale w Warszawie I Wrocławiu.
W tym roku w planach są otwarcia kolejnych galerii. Na koniec grudnia 2015 roku w budowie było w sumie prawie 600 tys. m2 powierzchni handlowej, z czego ponad 60 proc. ma zostać ukończone w tym roku. Najwięcej obiektów, tradycyjnie, powstaje w dużych aglomeracjach. Największe projekty to centrum handlowe Posnania, Wroclavia, Galeria Północna w Warszawie oraz Forum Gdańsk.