2016-01-15

Ciuchy? Z galerii coraz rzadziej

Klienci coraz rzadziej kupują odzież w centrach handlowych. Ich uwagę przyciągają outlety i internet. To wynik badania konsumenckiego PMR.

Ciuchy? Z galerii coraz rzadziej Fot. Galeria Warmińska

Firma doradcza PMR zapytała klientów, gdzie najchętniej kupują ubrania. Raport „Handel detaliczny odzieżą i obuwiem w Polsce 2015” przeczy silnemu wizerunkowi zatłoczonych centrów handlowych. Preferencje klientów w ostatnich latach poważnie się zmieniają, a galerie przechodzą do defensywy. O ile jeszcze na początku 2014 roku były one podstawowym miejscem zakupu odzieży dla 45 proc. konsumentów, tak już w połowie 2015 odsetek ten spadł do 36 proc.

Galerie tracą, zyskują natomiast konkurencyjne lokalizacje. Najbardziej – markowe sklepy odzieżowe poza galeriami handlowymi, w przypadku których wzrost popularności wyniósł 8 proc. (z 7 do 15 proc.). Coraz większe triumfy święci też internet (wzrost z 3 do 8 proc.), renesans zaczynają przeżywać też sklepy z odzieżą używaną (wzrost o 2 proc.) oraz sklepy specjalistyczne, np. sportowe (o 2 proc.). Rzadziej kupujemy natomiast w hipermarketach (spadek o 2 proc.) i niemarkowych sklepach odzieżowych (spadek o 1 proc.)

Przesunięcia klientów między różnymi formatami związane są z dywersyfikacją kanałów sprzedaży odzieży w Polsce oraz świadczą o rosnącym znaczeniu zakupów w sklepach outletowych oraz zakupów online. W tej chwili większość dużych graczy umożliwia klientom zakupy w każdym z trzech kanałów: w tradycyjnym sklepie, w outlecie lub przez Internet. To jednak rodzi problemy dla właścicieli centrów handlowych, którzy muszą zmierzyć się z malejącym wskaźnikiem odwiedzalności oraz dodatkowo rosnącym nasyceniem powierzchnią handlową – komentuje Patrycja Nalepa, starszy analityk handlu detalicznego w PMR.

Eksperci twierdzą, że nowe trendy w zachowaniach konsumentów odpowiadają charakterystyce tzw. smart shopping, czyli rozsądnego kupowania. Chcemy pozyskiwać dobre jakościowo, często markowe produkty, jednak szukamy takich źródeł, które umożliwią nam zakup w przystępnej formie, z możliwością przymierzenia i zwrotu, a przede wszystkim po atrakcyjnej cenie. Te wszystkie atuty coraz częściej udostępniają sprzedawcy internetowi.

Grzegorz Morawski
Grzegorz Morawski dziennikarz, PROFIT system