2015-12-19

Coraz więcej galerii

To był dobry rok na rynku powierzchni handlowych w Polsce. Do dzisiaj oddano do użytku obiekty o łącznej powierzchni 650 tys. m2, czyli o 33 proc. więcej niż w 2014 roku.

Coraz więcej galerii Fot. JLL

Na początku grudnia 2015 r. podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynosiła blisko 13 mln m2. Pod względem średniego nasycenia powierzchnią w centrach handlowych, Polska pozostaje powyżej średniej europejskiej, z wynikiem na poziomie 241 m2 na tysiąc mieszkańców.

W mijającym roku otworzyło się kilka ciekawych obiektów, a kolejne są przygotowywane. W Warszawie pozwolenie na budowę otrzymała Galeria Północna na Białołęce, w przyszłym roku ma też ruszyć budowa Galerii Wilanów.

Istotnym zjawiskiem są także rewitalizacje i rozbudowy istniejących już obiektów. To odpowiedź właścicieli i zarządców na starzenie się nieruchomości, rosnącą konkurencję oraz zmieniające się oczekiwania klientów. Nie bez znaczenia jest fakt, że dobrze rozwijają się ulice handlowe, gdzie powstaje nie tylko bogata oferta gastronomiczna, ale również modowa.

Jeżeli chodzi o formaty obiektów, to duże centra handlowe nadal dominują w największych polskich miastach, natomiast centra lokalne i typu convenience w mniejszych. Rzadziej deweloperzy decydują się na budowę parków handlowych. Outlety są bardzo popularne, czego najlepszym przykładem jest Warszawa, gdzie istnieją trzy centra wyprzedażowe i każde z nich bardzo dobrze funkcjonuje. Powstają także nowe obiekty tego typu, np. Metropolitan Outlet Bydgoszcz.

Bardzo istotnym trendem jest rozszerzenie oferty poza zakupowej w centrach handlowych. Coraz ważniejsza staje się oferta gastronomiczna, rozrywkowa czy kulturalna. Centra handlowe zaczęły pełnić także istotną rolę w społecznościach lokalnych, przejmując funkcje niekomercyjne. Najlepszym przykładem jest uruchomienie biblioteki w Forum Gliwice (Biblioforum) czy planowany amfiteatr w Centrum Skałka w Tychach.
Według ekspertów JLL, sieci handlowe rozwijają się dynamicznie, ale najemcy są coraz bardziej selektywni jeśli chodzi o standard i lokalizację nowych obiektów handlowych, a co za tym idzie bardzo rozważnie rozpatrują wynajęcie kolejnych lokali.

Anna Wysocka, JLL
Anna Wysocka, JLL dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych, JLL

JLL jest firmą zajmującą się finansowymi i specjalistycznymi usługami w dziedzinie nieruchomości i zarządzania inwestycjami.