2015-12-07

Galerie dla warszawiaków

Na przeciętnego warszawiaka przypada mniej metrów kwadratowych centrum handlowego niż na mieszkańców Poznania, Wrocławia, czy Trójmiasta.

Galerie dla warszawiaków fot. Wola Park

Firma doradcza JLL podsumowała sytuację na rynku powierzchni handlowych w aglomeracji warszawskiej po III kwartale 2015 r. Z raportu wynika, że całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w stolicy wyniosła na ten moment 1,62 mln m2, z czego 69 proc. to centra handlowe. Przeliczając okazuje się, że na tysiąc mieszkańców Warszawy przypada 436 m2 powierzchni w galeriach handlowych. O dziwo, te dane pokazują, że stolica nie jest pod tym względem liderem. Więcej galerii mają do dyspozycji mieszkańcy wielu innych polskich miast, m.in. Poznania, Wrocławia, Trójmiasta czy Łodzi.

Ale centrów handlowych w Warszawie systematycznie przybywa. W samym III kwartale otwarto Royal Wilanów i zakończono rozbudowę Wola Parku (największy tegoroczny projekt) oraz Factory Ursus. To dało 31 tys. m2 nowej powierzchni. Już w IV kwartale – czyli po czasie objętym raportem – w Warszawie do użytku oddano także MODO Dom Mody we Włochach, Ferio Wawer w Wawrze i Plac Vogla na Wilanowie. Aktualnie w budowie jest m.in. Galeria Północna na Białołęce.

Stolica to nadal najbardziej prestiżowa lokalizacja dla najemców. Poziom pustostanów w warszawskich centrach handlowych wynosi około 1,7 proc. Dla porównania, średnia dla miast o liczbie mieszkańców powyżej 200 tys. to 3,1 proc.  

Miesięczne czynsze typu prime za metr kwadratowy powierzchni w najlepszych centrach handlowych wzrosły do 105-120 euro. W parkach handlowych stawki najmu kształtują się na poziomie 9-10 euro, a za lokale handlowe przy głównych ulicach trzeba zapłacić 80-90 euro za metr kwadratowy miesięcznie.

Monika Wojniak-Żyłowska
Monika Wojniak-Żyłowska dziennikarz