Galerie dla warszawiaków
Na przeciętnego warszawiaka przypada mniej metrów kwadratowych centrum handlowego niż na mieszkańców Poznania, Wrocławia, czy Trójmiasta.

Firma doradcza JLL podsumowała sytuację na rynku powierzchni handlowych w aglomeracji warszawskiej po III kwartale 2015 r. Z raportu wynika, że całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w stolicy wyniosła na ten moment 1,62 mln m2, z czego 69 proc. to centra handlowe. Przeliczając okazuje się, że na tysiąc mieszkańców Warszawy przypada 436 m2 powierzchni w galeriach handlowych. O dziwo, te dane pokazują, że stolica nie jest pod tym względem liderem. Więcej galerii mają do dyspozycji mieszkańcy wielu innych polskich miast, m.in. Poznania, Wrocławia, Trójmiasta czy Łodzi.
Ale centrów handlowych w Warszawie systematycznie przybywa. W samym III kwartale otwarto Royal Wilanów i zakończono rozbudowę Wola Parku (największy tegoroczny projekt) oraz Factory Ursus. To dało 31 tys. m2 nowej powierzchni. Już w IV kwartale – czyli po czasie objętym raportem – w Warszawie do użytku oddano także MODO Dom Mody we Włochach, Ferio Wawer w Wawrze i Plac Vogla na Wilanowie. Aktualnie w budowie jest m.in. Galeria Północna na Białołęce.
Stolica to nadal najbardziej prestiżowa lokalizacja dla najemców. Poziom pustostanów w warszawskich centrach handlowych wynosi około 1,7 proc. Dla porównania, średnia dla miast o liczbie mieszkańców powyżej 200 tys. to 3,1 proc.
Miesięczne czynsze typu prime za metr kwadratowy powierzchni w najlepszych centrach handlowych wzrosły do 105-120 euro. W parkach handlowych stawki najmu kształtują się na poziomie 9-10 euro, a za lokale handlowe przy głównych ulicach trzeba zapłacić 80-90 euro za metr kwadratowy miesięcznie.