2015-11-28

Centra handlowe w natarciu

Justin Taylor, dyrektor działu powierzchni handlowych w regionie EMEA w firmie Cushman & Wakefield

Centra handlowe w natarciu Fot. Cushman&Wakefield

Z raportu firmy Cushman & Wakefield dotyczącego rozwoju centrów handlowych w Europie wynika, że w drugiej połowie bieżącego roku na rynek trafi trzykrotnie więcej nowej powierzchni handlowej niż w pierwszych sześciu miesiącach, w których oddano do użytku 1,4 mln m2. Najwięcej nowej powierzchni – aż 61 proc. łącznej podaży – powstanie w Rosji, Turcji i Polsce, a w dalszej kolejności we Francji i w Wielkiej Brytanii. Do końca 2016 r. zasoby powierzchni handlowej na Starym Kontynencie powiększą się o ok. 9,7 mln m2.

Przy podejmowaniu decyzji o lokowaniu kapitału inwestorzy biorą pod uwagę przede wszystkim dynamikę rozwoju gospodarczego i aktualny poziom nasycenia rynku w poszczególnych miastach. Z naszej analizy wynika, że Stambuł, Ankara, Londyn, Sofia i Praga należą do rynków, które w największym stopniu charakteryzują się niewystarczającą podażą w Europie i mogą liczyć na ponadprzeciętny wzrost sprzedaży detalicznej. Oznacza to, że miasta te mają dobre perspektywy rozwoju, zarówno w zakresie istniejących centrów handlowych, jak i nowych inwestycji.

W pierwszej połowie roku powstawały głównie niewielkie i średniej wielkości centra handlowe, zwłaszcza w Europie Zachodniej. Z kolei w drugim półroczu i w 2016 r. będą oddawane do użytku bardzo duże obiekty. Warto podkreślić, że zainteresowanie inwestorów tym rynkiem oraz ich zyski utrzymują się na wysokim poziomie na całym kontynencie.

Na rynku centrów handlowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej realizowane są głównie nowe projekty inwestycyjne na dużą skalę. Natomiast w Europie Zachodniej aktywność deweloperska koncentruje się wokół budowy nowych, niedużych lub średniej wielkości centrów handlowych oraz rozbudowy istniejących obiektów, które będą przyciągać klientów bogatą ofertą handlową, gastronomiczną i rozrywkową.

W niektórych krajach Europy Środkowej odnotowano spowolnienie aktywności deweloperskiej. Polska utrzymała pozycję drugiego największego rynku centrów handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej, ale w pierwszym półroczu oddano do użytku tylko 171 tys. m2 nowej powierzchni, z czego 70 tys. m2 dostarczono w ramach rozbudowy czterech obiektów w większych miastach, a 101 tys. m2 powstało w nowych centrach w miastach do 100 tys. m2 mieszkańców.

W drugiej połowie 2015 r. krajowy rynek centrów handlowych powiększy się o 358 tys. m2 powierzchni, a do najważniejszych realizowanych obiektów należą Zielone Arkady w Bydgoszczy oraz Sukcesja w Łodzi. Jednak przy podaży powierzchni handlowej na poziomie 249,8 m2 na 1 tys. mieszkańców wskaźnik ten jest bliski nasycenia, co skłania inwestorów do poszukiwania okazji inwestycyjnych na rynkach innych formatów, zwłaszcza parków handlowych.

Justin Taylor, Cushman&Wakefield
Justin Taylor, Cushman&Wakefield dyrektor działu powierzchni handlowych w regionie EMEA, Cushman&Wakefield

Justin Taylor jest dyrektorem działu powierzchni handlowych w regionie EMEA w firmie Cushman & Wakefield. Zarządza strukturą ponad 350 osób w 15 krajach. Pełni też funkcję prezesa UK Retail & Leisure Teams.