2015-11-16

Poznań galeriami stoi

Poznanianom wkrótce przybędzie centrów handlowych. Już teraz jest ich sporo, bo jedno przypada na 43 tys. osób.

Poznań galeriami stoi Fot. Poznań City Center

Już pod koniec listopada otwarte zostanie otwarte niewielkie centrum A2, zlokalizowane przy tejże autostradzie. Natomiast na drugą połowę 2016 roku zaplanowano otwarcie dużo większej galerii Posnania, która będzie miała 99 tys. m2 powierzchni najmu. W Poznaniu konkurencja jest więc dość spora. Jak podaje w swoim raporcie firma Colliers International, jedno centrum handlowe w aglomeracji poznańskiej obsługuje średnio ok. 43,4 tys. osób a na metr kwadratowy galerii przypada średnio 44,9 tys. zł z kieszeni klientów rocznie.

Dominują duże centra handlowe. Sztandarowy obiekt to Centrum Biznesu i Sztuki Stary Browar, zlokalizowane w ścisłym centrum miasta, na terenie dawnego Browaru Huggera. Składa się z części handlowej, biurowej, gastronomicznej oraz hotelu. Popularnymi miejscami zakupów i spędzania wolnego czasu są także Galeria Malta i Poznań City Center. Najstarsze obiekty to Panorama, Park Handlowy Franowo i ETC Swarzędz, otwarte jeszcze w pierwszej połowie lat 90., obecnie przebudowywane i modernizowane.

W centrach handlowych w Poznaniu działa ponad 1,5 tys. sklepów. Najwięcej jest ich w Starym Browarze (ok. 215 lokali) i Galerii Malta (ok. 160 lokali). Największą grupę najemców stanowią ci z sektora mody (29 proc.) oraz usług (12 proc.). Współczynnik pustostanów w Poznaniu wynosi 3,7 proc. Niestety rośnie, z powodu mocnego nasycenia rynku. Skład najemców nadal np. dopełnia oddany do użytku w 2013 roku Poznań City Center.

Czynsze za powierzchnie w centrach handlowych w Poznaniu wahają się w granicach 47-49 euro za metr kwadratowy miesięcznie (na przykładzie stumetrowego lokalu na potrzeby najemcy z branży mody).

Monika Wojniak-Żyłowska
Monika Wojniak-Żyłowska dziennikarz