2015-10-08

Ślązacy na zakupach

Na każde centrum handlowe na Górnym Śląsku przypada średnio 50,3 tys. potencjalnych klientów.

Ślązacy na zakupach Fot. Arkadia Mediadem

W raporcie na temat rynku centrów handlowych w polskich aglomeracjach eksperci firmy Colliers International doliczyli się 43 takich obiektów na Górnym Śląsku. To dane za pierwszą połowę 2015 roku. Należy je zaktualizować o otwarty właśnie (8 października) Supersam w Katowicach. W ciągu najbliższych lat Ślązakom jeszcze przybędzie centrów zakupowych. W budowie jest Galeria Galena w Jaworznie, a w planach trzy kolejne, m.in. Gemini Park Tychy.

Każde z 43 istniejących centrów obsługuje średnio 50,3 tys. osób. Na metr kwadratowy powierzchni handlowej przypada ok. 67 tys zł rocznie z kieszeni klientów.  Jak oceniają eksperci, aglomeracja katowicka to dość rozproszony rynek handlowy. Da się jednak zauważyć, że najwięcej obiektów skoncentrowanych jest w dwóch miastach, Katowicach i Gliwicach.

Generalnie dominują tradycyjne centra handlowe, jest ich aż 90 proc. Wśród nich znajdziemy duże galerie śródmiejskie, ale też niewielkie centra zakupowe w mniejszych miastach. Ślązacy mogą również korzystać z jednego centrum wyprzedażowego, które znajduje się w Sosnowcu.

Moda i usługi

Największą ofertę sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych ma Silesia City Center w Katowicach (w sumie ponad 300) oraz Galeria Katowicka (ponad 200). W centrach handlowych konurbacji katowickiej łącznie działa ponad 2,5 tys. sklepów. Największą grupę najemców stanowią ci z branży mody (25 proc.) oraz usług (18 proc.). Dobrze reprezentowane są także takie sektory jak zdrowie i uroda (9 proc.) czy gastronomia (8 proc.).

Na koniec pierwszego półrocza w górnośląskich centrach handlowych było 4,2 proc. niewynajętej powierzchni sprzedażowej. To najwięcej ze wszystkich przebadanych przez autorów raportu aglomeracji (inne to Warszawa, Łódź, Szczecin, Trójmiasto, Kraków, Poznań, Wrocław). Czynsze za najem powierzchni są bardzo zróżnicowane. Najwyższe ceny mają Katowice, gdzie za metr kwadratowy na potrzeby sklepu odzieżowego trzeba zapłacić 47 – 49 euro miesięcznie.  

Monika Wojniak-Żyłowska
Monika Wojniak-Żyłowska dziennikarz