2015-08-12

Fast foody w czołówce

Międzynarodowe i krajowe sieci zdominowały ofertę gastronomiczną warszawskich centrów handlowych. Indywidualnych przedsiębiorców prowadzących w nich restauracje i bary jest niewielu.

Fast foody w czołówce fot. McDonald's

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w Polsce działa blisko 16 tys. lokali gastronomicznych, z czego 12 proc. w centrach handlowych. Najczęściej mieszczą się w nich restauracje typu fast food (McDonald's, KFC, Sphinx) oraz kawiarnie i cukiernie (Grycan, Costa Coffee, Cukiernia Sowa). Nawet sieci, które preferują lokalizacje przyuliczne, otwierają kawiarnie w polskich centrach handlowych.

Dla nas kawiarnie położone przy ulicach były i chyba będą ważniejsze niż te w centrach handlowych. Nie oznacza to jednak, że nie będziemy otwierać kawiarni w centrach handlowych, które w Polsce mają niezwykle silną pozycję. Ta siła spowodowana jest głównie historycznym niedorozwojem ulic handlowych i bardzo niewielką liczbą lokali użytkowych w miastach, która zmusza nas to do zaistnienia także w centrach handlowych – mówi Adam Ringer, prezes sieci kawiarni Green Caffe Nero.

Jak wynika z raportu „Smaczny biznes” przygotowanego przez Colliers International, oferta gastronomiczna w warszawskich centrach handlowych zdominowana jest przez międzynarodowe i krajowe sieci, które stanowią aż 85 proc. wszystkich lokali. Nieliczni indywidualni przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się na otwarcie restauracji i barów w centrach handlowych oferuję przede wszystkim kuchnię azjatycką i włoską.

Większość osób (60 proc.), które podczas zakupów w centrum handlowym zgłodnieje, korzysta z oferty food courtu (wydzielona część restauracyjna - przyp. red). Nic dziwnego więc, że jej wygląd się zmienia. W latach 2000-2010 przypominała ona bardziej stołówkę lub kantynę niż miejsce w którym można zjeść dobry posiłek, a przy okazji odpocząć czy spotkać się ze znajomymi. Obecnie food court to bardzo zróżnicowana architektonicznie przestrzeń. Tworzy się w nich strefy dla rodzin, wydziela obszary do spożywania posiłków przy blatach barowych, strefy  zapewniające komfort i intymność rozmowy czy też miejsca o charakterze kawiarnianych, z miękkimi siedziskami i stolikami kawowymi.

Anna Smolińska dziennikarz