2015-08-10

Czas na wyprawkę

Sklepy także powinny się przygotować na początek roku szkolnego.

Czas na wyprawkę

Druga połowa wakacji to okres przygotowań do zbliżającego się roku szkolnego i wzmożonego zainteresowania klientów artykułami szkolnymi. Właściciele sklepów mogą spodziewać się zwiększonego obrotu tych produktów, warto zatem wcześniej zaplanować ekspozycję i jej obsługę. Przygotowanie sklepu powinno obejmować przede wszystkim odpowiedni dobór asortymentu dla uczniów. Szkolną ekspozycję warto zaplanować zawczasu i przygotować już na początku sierpnia, a nawet nieco wcześniej. Pozwoli to klientom na zapoznanie się z ofertą sklepu z odpowiednim wyprzedzeniem oraz na stopniowe zaopatrywanie się w niezbędne produkty.

W sierpniu i we wrześniu szczególnie wzrasta zapotrzebowanie na artykuły szkolne i papiernicze, takie jak plecaki, zeszyty, bloki, długopisy, pisaki, czy piórniki. Pojawia się również zainteresowanie akcesoriami plastycznymi, takimi jak farby czy plastelina. Odpowiednio sprofilowaną ofertę może wprowadzić zarówno większy market, jak i mniejszy, osiedlowy sklepik, szczególnie jeżeli jest on zlokalizowany w pobliżu szkoły. Szkolny asortyment najlepiej umiejscowić w strefie promocyjnej za strefą wejścia – to tam najłatwiej przyciągnąć uwagę klienta tuż po przekroczeniu przez niego progu sklepu.

W sezonie powakacyjnym wzrasta również sprzedaż produktów spożywczych, skierowanych do dzieci. Przede wszystkim napojów – głównie wody i soków przecierowych oraz przekąsek – słodyczy, chrupek. Sierpień to dobry czas na zmianę aranżacji sklepowych półek i skoncentrowanie się na ekspozycji artykułów dla dzieci i nastolatków. Ważne jest, aby konsument miał świadomość, że w danym sklepie może liczyć na zróżnicowany wybór artykułów.

Projektując szkolną ekspozycję, należy pamiętać o odpowiednich, przyciągających uwagę materiałach reklamowych. Ważne jest właściwe oznaczenie strefy, np. bannerem z napisem „Powrót do szkoły”, „Artykuły szkolne” czy „Szkolna wyprawka” tak, aby kupujący bez problemu mogli odnaleźć interesującą ich ofertę. Warto postawić w sklepie tematyczne ekspozytory, na których będą wyróżnione nie tylko artykuły papiernicze, ale także napoje i przekąski dla uczniów. Młodsi klienci zwracają uwagę na kolorystykę i wzory, dlatego dobrze jest zamontować tematyczne zawieszki na półkach z produktami dedykowanymi najmłodszym, pamiętając o eksponowaniu artykułów na wysokości wzroku grupy docelowej. Podczas aranżacji powierzchni sklepowej nie należy zapominać także o witrynie. Plakat z informacją o szkolnej ofercie sklepu będzie przypominać klientom o zbliżającym się roku szkolnym i przyciągać ich uwagę już z daleka.

Powakacyjny powrót do szkoły może przyprawić o ból głowy nie tylko rodziców, ale również właścicieli sklepów. Odpowiednio wcześniej przemyślana i przygotowana ekspozycja sprawi, że sklep pozytywnie zapisze się w świadomości konsumentów i zachęci ich do ponownych zakupów w przyszłości.

Katarzyna Anders, PMT Marketing System
Katarzyna Anders, PMT Marketing System menedżer działu marketingu, PMT Marketing System

Katarzyna Anders jest menedżerem działu marketingu w PMT Marketing System. Z firmą jest związana od 11 lat. PMT Marketing System wchodzi w skład Upright Group, grupy zrzeszającej firmy oferujące działania z zakresu outsourcingu usług biznesowych.