2015-07-16

Duże miasta proponują więcej

Gdzie najlepiej sprzedawać i kupować? Z badań wynika, że warszawskie galerie handlowe mają najszerszą ofertę w Polsce. Nieźle jest też w Trójmieście czy Krakowie.

Duże miasta proponują więcej fot. Galeria Mokotów

Firma doradcza JLL przygotowała raport, który przedstawia atrakcyjność handlową polskich miast oraz znajdujących się w nich galerii handlowych. Aby to zrobić, wybrano 60 marek (z kategorii mody, obuwia, produktów dla dzieci, wyposażenia domu, multimediów oraz zdrowia i urody), które można uznać za kluczowych najemców centrów handlowych. Marki podzielono na trzy grupy: ze średniej i średnio-wyższej półki cenowej oraz z segmentu premium. Następnie sprawdzono, jak dużo marek i z której półki jest w każdej galerii badanych miast. To pozwoliło m.in. określić, które miejsca są najbardziej atrakcyjne pod względem różnorodności i wyjątkowości oferty.

Klient chce różnorodności

Jedynym miastem, w którym można znaleźć wszystkie 60 marek jest Warszawa. W stolicy jest też najwięcej marek segmentu premium – czyli najdroższych. Najbardziej wszechstronną i jednocześnie najbardziej unikalną ofertę mają tu trzy duże centra handlowe: Galeria Mokotów, Arkadia i Złote Tarasy. Jeśli chodzi o najdroższe marki, zdecydowanie wybija się centrum handlowe Klif.

W grupie miast powyżej 400 tys. mieszkańców najbogatszą ofertę handlową ma Trójmiasto, natomiast najwięcej towarów z najwyższej półki cenowej jest w Poznaniu. Do tej grupy miast należy też Kraków. Tu wyróżnia się Galeria Krakowska, która ma najbardziej unikalną ofertę – są w niej marki nie występujące w innych krakowskich centrach handlowych. Jednocześnie tutaj jest też najwięcej sklepów proponujących towary uznawane za luksusowe.  

Kolejna kategoria miast, to te o liczbie mieszkańców między 200 tys. a 399 tys. Wśród nich najszersza oferta jest w lubelskich galeriach, z których wyróżniają się dwie: Lublin Plaza i Atrium Felicity.
Spośród najmniejszych badanych miast (100-200 tys. mieszkańców) największy wybór marek mają mieszkańcy Rzeszowa.

-Na atrakcyjność oferty danego obiektu wpływa kombinacja dwóch czynników:szerokiego wachlarza marek oraz ich niepowtarzalności – mówi Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor działu badań rynku i doradztwa w JLL..– Klienci oczekują, że każde centrum zaoferuje im nieco odmienny zestaw sklepów. Jednak mimo tego, że pula marek dostępnych w Polsce cały czas ulega powiększeniu, w przypadku wielu galerii zlokalizowanych w mniejszych miastach listy najemców niewiele różnią się od siebie.

Monika Wojniak-Żyłowska
Monika Wojniak-Żyłowska dziennikarz