2013-11-26

Odzież dobrze wyeksponowana

Umeblowanie sklepu odzieżowego wymaga znajomości trendów.

Odzież dobrze wyeksponowana Fot. Norco

Nie wystarczy wynająć atrakcyjnego lokalu i zatowarować go najmodniejszym asortymentem, żeby właściciele sklepów odzieżowych mogli zza lady liczyć swoje zyski. Klient zanim wejdzie do sklepu poddaje go surowej ocenie. Najpierw widzi szyld, potem witrynę z wystawioną kolekcją oraz plakaty informujące na temat ewentualnych promocji. Inne elementy zachęcające (lub zniechęcające) do wejścia to umeblowanie punktu, muzyka i zapach wydobywające się z niego. Trudno określić, co ma największy wpływy na zachowanie konsumenta, ale na wszelki wypadek warto zadbać o każdy najdrobniejszy szczegół, bo konkurencja nie śpi.

Wnętrze sklepu odzieżowego powinno odzwierciedlać panujące w modzie trendy. Chodzi tu nie tylko o samą formę mebli sklepowych, ale również o materiały użyte do ich produkcji i elementy wykończeniowe. Jednocześnie bardzo ważna jest uniwersalność, która pozwala dostosować przestrzeń handlową do szybko zmieniającej się mody, a co za tym idzie wprowadzenia nowej kolekcji ubrań.

Niezmiernie istotny jest przejrzysty sposób ekspozycji – wykorzystanie różnych form prezentacji, w tym wieszaków, stołów ekspozycyjnych i manekinów. Wpływ na ekspozycję ma także powierzchnia sklepu. Klient nie lubi ciasnoty, dlatego w interesie właściciela jest takie rozmieszczenie towaru, żeby odwiedzający mógł zobaczyć najlepszą ofertę sklepu nie przeżywając równocześnie ataku klaustrofobii. Nie zawsze duża powierzchnia jest atutem, bo może wtedy wydawać się, że w sklepie jest mało klientów, a brak kupujących w lokalu nie daje marce najlepszej rekomendacji.

Meble różnią się w zależności od profilu sklepu odzieżowego. Różnice dotyczą materiałów, z których są wykonane, formy, funkcjonalności oraz kolorystyki. Zupełnie inne są też potrzeby poszczególnych sklepów.

- Dobór mebli zależy od docelowej grupy klientów. W sklepach z ubraniami młodzieżowymi dominuje wystrój „industrialny”, natomiast w sklepach z bielizną atmosfera powinna być bardziej intymna. W tej chwili wygrywają marki o czytelnej tożsamości, co przejawia się wykorzystaniem odpowiednich kolorów, kształtów, oświetlenia, a nawet zapachu – wyjaśnia Rafał Kilian, dyrektor zarządzający w firmie Norco produkującej regały do sklepów.

Realizacja zamówionych mebli może trwać nawet kilka miesięcy, a koszt ich wytworzenia w dużym stopniu zależy od materiałów, z jakich zostaną wykonane meble. (mak)