Duże miasta znów na topie
Deweloperzy wracają do polskich metropolii. Znowu zaczną budować galerie handlowe.
W całym kraju powstaje obecnie 793 tys. m2 nowoczesnej powierzchni handlowej, przy czym w największych polskich miastach, czyli takich, które mają więcej niż 300 tys. mieszkańców, znajduje się obecnie 47 proc. nowo budowanych obiektów. To pokazuje, że deweloperzy wrócili do dużych miast, ale budują w nich nie tylko wielkie galerie. Na rynku można bowiem obserwować dalszy wzrost podaży pasaży handlowych i niewielkich obiektów dedykowanych codziennym zakupom. Rośnie także aktywność deweloperów w segmencie projektów o mieszanych funkcjach, które realizowane są zarówno w stolicy (np. Norblin i Royal Wilanów budowane przez Capital Park, Koneser realizowany przez BBI Development, Hala Koszyki budowana przez Griffin Real Estate oraz Bohema planowana przez Okam), jak i (na mniejszą skalę) w innych miastach (np. Browar Lubicz w Krakowie i Ovo we Wrocławiu).
Większość nowych marek, które pojawiły się w Polsce w 2014 roku, wynajmuje powierzchnie rzędu 100 – 200 m2 i najchętniej na miejsce debiutu wybiera stolicę. Tak było np. w przypadku Neo, Undiz, Kiko Milano, czy Twin-Set. Tylko nieliczne marki pojawiają się w pierwszej kolejności w innych lokalizacjach (Sinequanone i Eye-Sport w Olsztynie oraz Leopark w Krakowie). Jednak ze względu na dość ograniczoną listę nowych obiektów planowanych w największych miastach oraz 100% komercjalizację istniejących centrów, niektóre marki mogą mieć problemy z znalezieniem lokalizacji spełniających ich wymagania.