2015-02-10

Większa powierzchnia przyciąga klientów

Przestronny lokal bez przeszkód utrudniających poruszanie się – to idealne miejsce na sklep z odzieżą używaną.

Większa powierzchnia przyciąga klientów fot. Vive Profit

Jaki lokal wybrać na sklep z odzieżą używaną? Najlepiej przestronny – radzi Mariusz Pniewski, prezes Vive Profit Center, sieci sklepów z odzieżą używaną, która otworzyła już 13 sklep w Polsce, tym razem w Jastrzębiu Zdroju. Wcześniej powstało sześć sklepów tej marki na terenie województwa świętokrzyskiego, po dwa na Śląsku i Lubelszczyźnie, oraz po jednym w województwach mazowieckim i podkarpackim. W najbliższych tygodniach firma otworzy kolejne punkty, tym razem w Polsce południowo-wschodniej. Vive Profit nadal szuka nowych lokalizacji, w których powstaną kolejne sklepy. W pierwszej kolejności planowane są otwarcia punktów handlowych w centralnej i południowej Polsce.

Dzięki temu, że lokale Vive Profit są wielkopowierzchniowe, klienci mają w czym wybierać, bo właściciele mogą zaprezentować naprawdę szeroki asortyment.

- Co tydzień do każdego sklepu dostarczane jest ponad 10 ton odzieży. Klienci codziennie znajdą w nich ok. 100 tys. sztuk ubrań – mówi Mariusz Pniewski. - Dlatego też optymalnym metrażem dla takiego obiektu jest powierzchnia handlowa rzędu 0,9 -1,3 tys. m2.

W Polsce funkcjonuje również wiele drobnych sklepów z odzieżą używaną. Jednak im większa powierzchnia, tym więcej asortymentu można na niej zmieścić. To szczególnie istotne w second handach, które z założenia są miejscami, gdzie klienci przeglądają dużą ilość towaru, zanim znajdą coś dla siebie. Nie jest to jednak jedyny argument za większą powierzchnią – warto, żeby second hand był przestronny, ponieważ to gwarantuje klientom swobodne poruszanie się po obiekcie.

- Alejki powinny dawać komfort poruszania się oraz wygodę przejścia pomiędzy ekspozycją tak dużej ilości odzieży – mówi Mariusz Pniewski. - Najlepiej też wybrać lokal nie tylko przestronny, ale także taki, który ma jednoroczny kształt, bez dodatkowych przeszkód w postaci słupów, które utrudniają poruszanie się po sklepie.
W takim obiekcie łatwiej będzie także odpowiednio wyeksponować towar – na półkach, wieszakach lub w koszach, bo estetyka, ład i porządek zachęcają do dokonania zakupów.

Produkty warto pogrupować w kategorie np. spodnie, koszule, sukienki, kurtki zimowe, kurtki skórzane, ubranka  dla dzieci, jeans. W ten sposób osoby zainteresowane konkretnym zakupem będą mogły skupić się na doborze fasonów, kolorów i rozmiarów bez konieczności przeszukiwania innego rodzaju asortymentu.
Istotna jest również lokalizacja second handu. Najlepiej, żeby to był obiekt położony na parterze, w parku handlowym lub w pasażu. Dzięki temu klienci chętnie do niego zajrzą przy okazji większych zakupów.  

- Lokal powinien być zlokalizowany w dobrze skomunikowanym miejscu, tak, żeby do sklepu można było z łatwością dojechać zarówno samochodem jak i komunikacją miejską – zaznacza Mariusz Pniewski. - Vive Profit preferuje okolice dużych osiedli mieszkaniowych w miastach powyższej 50 tys. mieszkańców.

Warto też pamiętać, że boom na second handy mieliśmy w Polsce kilka lat temu. Dzisiaj takich sklepów na rynku funkcjonuje mnóstwo, dlatego nie wszystkie lokalizacje będą dostępne. Ponadto klient od tamtego czasu stał się bardziej wymagający - sklepy z odzieżą używaną to coraz częściej nowoczesne lokale, w których towar jest starannie wyselekcjonowany. Nie brakuje też na tym rynku butików z markowymi ubraniami.

Otwarcie lokalu z odzieżą używaną wiąże się także z obowiązkiem dezynsekcji i dezynfekcji sprzedawanego towaru. Służby sanitarne mają prawo żądać od sprzedawcy zaświadczenia o przeprowadzeniu takich działań. Informacje i zaświadczenia o dezynsekcji i dezynfekcji powinny być dołączane do towaru przez firmę dostarczającą odzież. (dp)