2015-01-30

Jak skosić klienta?

Ogród to nie produkt seryjny, który można obejrzeć na półce w sklepie. Dlatego projektowanie ogrodów to bardzo dochodowy biznes.

Jak skosić klienta? Photo credit: Steven Olmstead / Foter / CC BY-ND

Firmę zajmującą się projektowaniem ogrodów założyć może każdy. Formalnie nie ma żadnych prawnych ograniczeń dotyczących otwierania tego typu działalności. W tej specjalności podstawą jest doświadczenie w ogrodnictwie, bo do projektowania terenów zielonych niezbędna jest fachowa wiedza.

– Branża jest dość trudna. Jest wiele czynników, które trudno przewidzieć i na które nie mamy wpływu, np. pogoda czy choroby roślin. Trudno przewidzieć, jak ogród będzie wyglądał za 10 lat. To nie jest produkt seryjny, który można obejrzeć na półce w sklepie – wyjaśnia Monika Łucarz. – Każde miejsce jest inne, inne są oczekiwania zleceniodawców, nawet rośliny zakupione w tej samej szkółce mogą wyglądać inaczej.

Najczęściej firmy zajmujące się realizacją projektów prowadzą absolwenci architektury krajobrazu. Studia wyższe są minimum, bez którego trudno rozpocząć działalność. Niezbędne są także dodatkowe kursy i specjalistyczne szkolenia, które uzupełnią wiedzę i pozwolą zdobyć nowe umiejętności. Jednak najważniejsza jest praktyka i doświadczenie.

– Żeby profesjonalnie zaprojektować ogród, nie wystarczy wiedza teoretyczna. Świat roślin jest bardzo bogaty i poznanie wszystkich jego tajników wymaga lat praktyki – mówi Sebastian Fortyniuk, właściciel firmy projektującej ogrody Wirtua Garden. – Trzeba też być artystą, bo projektowanie ogrodów to sztuka. Niestety, rynek jest bezwzględny i dość szybko pozbywa się amatorów. Jeśli firma jest niesolidna i świadczy usługi na niskim poziomie, to bardzo szybko upadnie z powodu braku klientów – dodaje Fortyniuk.

Zanim zdecydujemy się na założenie firmy, warto się zastanowić, jaki ma być jej profil. Trzeba zdecydować, czy firma ma zajmować się wyłącznie projektowaniem, zakładaniem zieleni, czy może łączyć obie formy działalności. Poza tym ważne jest, do kogo będą kierowane usługi.

Jeśli chcemy zajmować się tylko projektowaniem dla klientów indywidualnych, wystarczy kartka papieru i dobre flamastry. Czasami przydaje się też samochód – mówi Monika Łucarz. – Jeśli natomiast chcemy współpracować z biurami architektonicznymi i urzędami, niezbędny jest dobry komputer z licencjonowanym oprogramowaniem do grafiki i rysunków technicznych. Corel, Photoshop, a przede wszystkim AutoCAD to podstawa działania – dodaje.

Od łopaty po sprzęt komputerowy

Realizację projektu można rozpocząć, mając kilka podstawowych narzędzi. Żadna firma zajmująca się ogrodami nie obejdzie się bez szpadli, taczek, łopat i grabi. Potrzebne będą też piły, glebogryzarki, kosiarki i aeratory służące do wietrzenia gleby. Kupno podstawowych narzędzi to wydatek rzędu 5-7 tys. zł. Droższe maszyny nie muszą być własnością firmy, wiele z nich można wypożyczyć. Jednak w dłuższej perspektywie warto zaopatrzyć się we własny sprzęt, najlepiej markowy, który jest trwalszy. Taka inwestycja zwraca się bardzo szybko. Potrzebny jest także ciągnik i samochód dostawczy lub półciężarówka, która ułatwi pracę i transport narzędzi. Jeśli firma będzie budować oczka wodne, niezbędne będą motopompy do wypełnienia zbiornika wodą.

Do prowadzenia działalności projektowej potrzebne jest biuro, niekoniecznie w centrum miasta. Projekty można wykonywać nawet w domu – ręcznie bądź przy użyciu specjalnego programu komputerowego.

Photo credit: Marcus / Foter / CC BY-SA

Projektują, sadzą, koszą

Usługi związane z pielęgnacją ogrodów mają charakter sezonowy. Wszystkie prace, które są wykonywane w ogrodzie przeprowadza się jedynie w okresie wiosenno-jesiennym. Zimą w interesie panuje zastój, który trzeba wykorzystać na wykonywanie projektów.

– Zimą nasza firma zajmuje się aranżacją wnętrz. Tworzymy ogrody i budujemy wodne kaskady wewnątrz budynków. Z takimi zleceniami zwraca się do nas coraz więcej firm i klientów indywidualnych – mówi Sebastian Fortyniuk. – Miesiące zimowe, to czas na przygotowanie projektów, które będą realizowane wiosną i latem.

Wiele firm zajmuje się także pielęgnacją założonych wcześniej ogrodów, zakładaniem trawników czy koszeniem trawy. Firmę można też wynająć do przesadzenia drzew i krzewów.

Sezonowość nie jest jedynym kryterium wpływającym na wysokość zarobków firmy – te uzależnione są od wielu czynników. Najważniejszymi z nich są: powierzchnia ogrodu, elementy jego wyposażenia i rośliny.
Wizytówką architekta krajobrazu są efekty jego pracy. To właśnie wykonane ogrody skłaniają potencjalnych klientów do kontaktu z firmą. Rekomendacja zadowolonych klientów daje dużo lepsze efekty niż agresywna reklama w mediach. Przydatna będzie akcja promocyjna w lokalnych mediach i czasopismach branżowych. To pozwoli firmie szybko zaistnieć na rynku.(mak)