2015-01-28

Wyprzedaż od kuchni

Jak zarządzający galerią handlową przygotowują się na wyprzedażową inwazję klientów?

Wyprzedaż od kuchni Fot. Zbigniew Nowak

Kwestią priorytetową dla każdego zarządcy centrum handlowego powinno być maksymalne usprawnienie dojazdu i zapewnienie sprawnego parkowania przy obiekcie. W przypadku centrów handlowych, w których oprócz części galeryjnej jest też hipermarket spożywczo-przemysłowy, zainteresowanie klientów bywa zazwyczaj ogromne i liczba odwiedzających w okresach wzmożonego ruchu (święta, wyprzedaże) może wzrosnąć nawet dwukrotnie.

Praktycznie nie sposób uniknąć korków tworzących się na drogach dojazdowych ale warto podjąć działania, aby usprawnić komunikację na terenie parkingu, szczególnie ułatwiając wyjazd klientom, którzy już dokonali zakupów. Szybciej zwalniane miejsca ułatwią wjazd i znalezienie miejsca parkingowego nowym klientom. W naszym centrum pomaga w tym elektroniczny system parkingowy, pozwalający szybko odnaleźć kierowcy wolne miejsce. Wjeżdżając na parking kierowca widzi tablicę świetlną wskazującą strefy z wolnymi miejscami parkingowymi i dalej, już na terenie parkingu, otrzymuje informacje o dostępności miejsc w poszczególnych alejkach parkingowych. System ten jest stale monitorowany przez naszych pracowników, kiedy więc obserwujemy zapełnienie parkingu na poziomie 70-80 proc., przeszkoleni pracownicy ochrony podejmują natychmiastowe działania bezpośredniego kierowania ruchem samochodowym ze szczególnym uwzględnieniem stref wjazdowych.

Ważnym dla nas elementem organizacji parkingu jest strefa miejsc przeznaczona dla rodzin z dziećmi i osób niepełnosprawnych, zlokalizowana w bezpośrednim sąsiedztwie głównych wejść. Dzięki temu nie muszą oni np. krążyć z wózkami wśród samochodów po podziemnym parkingu. Istotną rzeczą jest także wyraźne i czytelne oznakowanie wejść do galerii. Idąc dalej, klient wchodzący do centrum już w strefach wejściowych spotyka sprawdzone i czytelne systemy informacji wizualnej - głównie kierunkowskazy, które kierują go do najpopularniejszych miejsc w obiekcie, tj. alei modowej, hipermarketu spożywczego, budowlanego czy wielkopowierzchniowego sklepu z elektroniką.

Równie ważna jak organizacja ruchu na parkingu jest koordynacja prac najemców i służb porządkowych. W okresie wyprzedaży ekspozycja witryn czy zatowarowanie sklepu zmieniane jest częściej niż zwykle. Wprowadziliśmy i konsekwentnie stosujemy zasadę, iż tego typu prace muszą być prowadzone poza godzinami otwarcia obiektu. Chcemy, by klient przychodził do w pełni przygotowanego i zaopatrzonego sklepu. Unikamy tym samych chaosu i nieporządku w częściach wspólnych. Oczywiście w wyjątkowych sytuacjach, np. gdy zabraknie towaru podczas wyprzedaży, pomagamy najemcom w szybkim zorganizowaniu dostawy w trakcie czasu pracy obiektu.

Kiedy w obiekcie jest więcej osób niż zazwyczaj, jeszcze baczniejszą uwagę należy zwrócić na utrzymanie porządku, schludności, jak również stan techniczny chodników ruchomych czy wind. Duża rolę odgrywa tu firma dbająca o porządek, która powinna być przygotowana na częstsze sprzątanie powierzchni wspólnych oraz toalet. Na pewno w skoordynowaniu tych działań pomaga długofalowa, zaplanowana współpraca z firmami zewnętrznymi, obsługującymi obiekt w tym zakresie.(asie)

Zbigniew Nowak, CH Gemini Park
Zbigniew Nowak, CH Gemini Park dyrektor, CH Gemini Park Tarnów

Centrum Handlowe Gemini Park Tarnów usytuowane jest w północnej części Tarnowa, o łącznej powierzchni ok. 80 tys. mkw., w tym 42,5 tys. mkw. powierzchni najmu GLA. Znajduje się w nim blisko 130 sklepów oraz punktów gastronomicznych i usługowych. Inwestorem i deweloperem projektu jest Gemini Holding, z siedzibą w Krakowie - spółka specjalizująca się w realizacji obiektów komercyjnych.