2014-12-30

Jak stoisko kusi klienta?

Wystrój i oznakowanie sklepu to „niemi sprzedawcy”, bo wysyłają komunikat, który trafia do zmysłów potencjalnego klienta.

Jak stoisko kusi klienta? fot. Paperhat

Klient dokonuje oceny atrakcyjności sklepu niemal automatycznie, na pierwszy rzut oka.  Dlatego odpowiednia aranżacja witryny sklepowej, jak i całego sklepu, decyduje o efektywności sprzedaży, a przede wszystkim o tym, czy przechodzień w ogóle wejdzie do środka. Niekwestionowaną moc w przyciągnięciu klienta mają więc wszelkie oznakowanie świetlne wewnętrzne i zewnętrzne, kasetony, tablice, szyldy, pylony, oświetlenie. Jeśli oferowane produkty są odpowiednio wyeksponowane, oznaczone i wycenione – efektywność wzrasta.

Najlepiej sprzedają się produkty umieszczone na wysokości wzroku, czyli ok 1,5 m od podłogi. Oczywiście od tej zasady jest mnóstwo wyjątków. Pierwszy z nich stanowią produkty niezbędne na co dzień, które klient i tak musi kupić. Nie warto więc marnować tej cennej przestrzeni. Drugi wyjątek stanowią produkty dla dzieci, które trzeba umieszczać odpowiednio niżej, aby młody klient mógł je bez problemu samodzielnie wziąć z półki. Z oczywistych względów na wysokości wzroku nie postawimy również produktów ciężkich i nieforemnych, bo ich zdjęcie z wysokiej półki może być trudne.

Nieodzownym elementem wszystkich sklepów stały się materiały POSM, czyli ang. point of sales materials. W ich skład wchodzą wszelkiego rodzaju informacje o promocjach, stojaki, infokioski, standy reklamowe, lightboxy, makiety i stoiska w okolicach kas. Szacuje się, że w jednym hipermarkecie znajduje się około kilkunastu tysięcy materiałów POSM. Wykorzystują one wszystkie zmysły – odtwarzają muzykę, generują przyjemny zapach i dają możliwość dokładnego zapoznania się z produktem.

W wykorzystaniu materiałów POS bardzo ważna jest spójność w zakresie rozmieszczenia produktu i materiału promocyjnego – oba przedmioty powinny być blisko siebie, żeby klient nie musiał ich szukać po całym sklepie. W sklepach coraz częściej można spotkać materiały POS przygotowane pod kątem konkretnej kampanii. Mogą się one unosić w powietrzu, leżeć, wisieć i przybierać praktycznie dowolną formę. Wszystko po to, żeby przyciągnąć uwagę klienta. (mak)

Anna Przybylska, Paperhat
Anna Przybylska, Paperhat Dyrektor Zarządzająca polskim oddziałem grupy Paperhat, Paperhat

Od 7 lat pełni funkcje zarządcze w spółkach międzynarodowych działających w obszarze rozwiązań marketingowych, jest świadkiem i uczestnikiem powstawania i rozwoju branży print management w Polsce i regionie, zajmuje się profesjonalnym doradztwem w zakresie optymalizacji zakupów marketingowych, wdrażania innowacji i usprawnień procesowych. Współpracowała z największymi markami na rynku z różnych branż min.: Coca-cola, Loreal, Colgate-Palmolive, Danone, Henkel, Unilever, Abbott, Nutricia, Nokia