2014-12-29

Internet zagraża galeriom handlowym

E-commerce wpływa na popularność galerii handlowych a nawet na skład ich najemców.

Internet zagraża galeriom handlowym wizualizacja Galeria Dębiec

Wpływ na obroty galerii handlowych wywiera wiele czynników. Z badań zaprezentowanych przez firmę Cushman & Wakefield wynika, że w Europie największy wpływ na rynek centrów handlowych wywiera e-handel. Takiej odpowiedzi udzieliło aż 68 proc. ankietowanych, wśród których znaleźli się właściciele i zarządcy reprezentujący blisko 1,5 tys. centrów handlowych w całej Europie.

Najbardziej narażone na wpływ elektronicznego handlu są galerie handlowe średniej wielkości. O swoją pozycję nie muszą się na razie obawiać wielkie i małe centra handlowe. Galerie tego typu mogą nawet na e-commerce zyskać, oczywiście jeśli dobrze się przygotują do walki o klienta i zadbają o wyraźny wizerunek na rynku.

-Wyróżniające się podmiejskie obiekty handlowe mają dobre perspektywy, aby przetrwać w erze cyfryzacji. Jednak centra handlowe przyszłości będą raczej obiektami miejskimi, ściśle powiązanymi z siecią transportu publicznego. Będą zmieniać się szybko i elastycznie oraz odegrają kluczową rolę w integracji lokalnych społeczności miejskich jako miejsce spotkań oraz organizacji różnego rodzaju imprez, pokazów itp.- mówi Justin Taylor, dyrektor działu powierzchni handlowych w regionie EMEA w firmie Cushman & Wakefield.

Co w takim razie powinny zrobić galerie handlowe, żeby wygrać konkurencję z e-commerce? Przede wszystkim muszą zadbać o poprawę wyglądu centrum oraz wzbogacenie oferty gastronomicznej. W dalszej kolejności niezbędne będzie wprowadzenie rozwiązań technologicznych w sklepach i w samym centrum, do których należą przede wszystkim ekrany interaktywne, internetowe strony transakcyjne prowadzone przez wynajmujących oraz bezpłatne WiFi. Galerie handlowe nie obejdą się również bez aplikacji na urządzenia mobilne i innych rozwiązań technologicznych opartych na większej personalizacji, takich jak beacony, urządzenia typu wearables, mapowanie, portfele elektroniczne.

Zdaniem ankietowanych Umowy najmu będą raczej bardziej elastyczne i zawierane na krótsze okresy. Wśród uczestników badania panowało przekonanie, że warunki umów najmu zaczną do pewnego stopnia uwzględniać również obroty poza sklepem tradycyjnym, ponieważ wzrost e-commerce sprawia, że sprzedaż w sklepie staje się mniej miarodajnym wskaźnikiem jego rentowności.

 - Przekaz jest jasny: centra handlowe muszą mieć wyrazisty wizerunek i rację bytu. Inwestorzy jeszcze nie wiedzą, kto zyska, a kto straci na zachodzących zmianach. Wiedzą jednak, że centra handlowe muszą wprowadzać innowacje, a zarządcy powinni w pełni rozumieć różne potrzeby konsumentów, wymogi sieci handlowych, uwarunkowania związane z nieruchomościami oraz technologiami. Będzie to kluczowy czynnik przetrwania i sukcesu centrów handlowych w przyszłości – wyjaśnia David Hutchings, dyrektor działu strategii inwestycyjnych w regionie EMEA w firmie Cushman & Wakefield. (mak)

Magdalena Krocz
Magdalena Krocz Redaktor prowadzący lokalnabiznes.pl, PROFIT system

mkrocz@lokalnabiznes.pl