Okno na większą sprzedaż
Witryna to jeden z najważniejszych elementów sklepu – musi przyciągać uwagę, inaczej na klientów nie ma co liczyć.
Można śmiało powiedzieć, że witryna jest wizytówką sklepu i to właśnie ona zachęca potencjalnych klientów do przekroczenia jego progów. Właśnie dlatego wystawa powinna być przygotowana ze szczególną starannością i nie powinno być w niej miejsca na przypadek, chyba, że jest to przypadek starannie zaplanowany.
Witryna musi wzbudzić zainteresowanie klienta i zachęcić go do odwiedzenia sklepu,
a później dokonania zakupu. Sposobów na zwrócenie uwagi jest wiele – np. w przypadku sklepu odzieżowego mogą to być awangardowe manekiny, jaskrawe kolory, czy intrygująca instalacja, która zaciekawi przechodniów. Jednak projektując witrynę nie można zapominać, że powinna ona przede wszystkim informować: o najnowszych trendach panujących w danej branży, asortymencie, jakiego klient może spodziewać się w sklepie, promocjach, wyprzedażach czy nowych kolekcjach, które właśnie pojawiły się na półkach. Dlatego musi przekazać klientom jasny i wyraźny komunikat dotyczący produktu. Najczęściej w jej aranżacji uczestniczy visual merchandiser.
Visual merchandising jest najczęściej sprowadzony do czynności czysto technicznych, a więc właśnie tego słynnego układania towaru na półkach. Tymczasem pojęcie to dotyczy obszarów zarządzania marką poprzez wdrażanie strategii marketingowej, działań kreatywnych dotyczących planowania i zagospodarowania przestrzeni (powierzchnia, meble, światło, materiały, manekiny, itp.), projektowania witryn, terminarza zmian w salonach i wszystkich działań wykonawczych – wymienia Adrian Siekierski, dyrektor artystyczny w firmie Vmart zajmującej się visual merchandisingiem.
Sklepowe okna najczęściej aranżowane są zgodnie z panującą aurą. Kolorowe liście jesienią, płatki śniegu zimą, a wiosną mnóstwo żonkili - to elementy obowiązkowo przewijające się przez większość sklepowych witryn. Do tego dochodzą jeszcze święta, a więc bożonarodzeniowe aranżacje w sklepach od połowy listopada, serduszka przypominające o Dniu Zakochanych już od stycznia, czy wielkanocne króliczki, które hasają po zielonej trawce już kilka dni po Walentynkach. Oczywiście do tego dochodzą jeszcze czerwone napisy informujące we wszystkich możliwych językach o sezonowych bądź posezonowych wyprzedażach.
-Wielokrotnie przekonaliśmy się, że właściwa ekspozycja produktu efektywnie wpływa nie tylko na postrzeganie marki i sklepu, ale także na sprzedaż poszczególnych produktów. Na ten efekt pracują zarówno manekiny na witrynie, jak i każdy mebel w sklepie – mówi Inga Wawrzyniak-Gacek, dyrektor ds. marketingu w firmie OTCF zajmującej się rozwojem sieci sklepów 4F.
Zainteresowanie konsumenta można zdobyć na wiele różnych sposobów, np. tworząc odpowiednie tło dla produktu, akcentując niektóre jego elementy, a przede wszystkim budując atmosferę danej marki. Służy temu aranżacja sklepu, zastosowane w nim kolory, zapachy, muzyka, zaskakująca i przyciągająca wzrok witryna i oczywiście odpowiednie rozmieszczenie towaru na półkach.
(mak)