2014-12-23

Bombki to nuda

Choinka z klocków Lego, plastikowych butelek albo kryształów Svarowskiego – choinki w galeriach handlowych są coraz bardziej wymyślne.

Bombki to nuda fot. foter.com

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać o tym, że przedświąteczna atmosfera panująca w sklepach ma olbrzymi wpływ na ich obroty. Nic więc dziwnego, że mniejsze i większe choinki, mikołaje i różne inne ozdoby bożonarodzeniowe pojawiają się w sklepach już  na początku listopada, a świąteczne iluminacje rozświetlają noc od pierwszych dni grudnia. Jak się jednak można łatwo domyślić, zwykła choinka nie wystarczy, aby przyciągnąć do sklepu, czy centrum handlowego rzesze klientów. Dlatego wiele galerii handlowych decyduje się na nietypowe bożonarodzeniowe dekoracje, które sprawią, że będzie o nich naprawdę głośno.

Jedną z najbardziej błyszczących choinek w historii światowego handlu było drzewko z paryskiej galerii Lafayette (zdjęcie poniżej). Z okazji stulecia secesyjnej kopuły wieńczącej budynek powstała niezwykła choinka. Mierzyła 21 metrów wysokości i zdobiło ją 120 kryształów Swarovskiego przyciętych w formie brylantów. Podstawę konstrukcji stanowił natomiast roziskrzony żyrandol zbudowany z 5 tys. mniejszych kamieni. Był to największy obiekt zbudowany z kryształów Swarovskiego od momentu powstania firmy w 1895 roku w Europie.

fot. Wikipedia.com

Zupełnie inne „drzewko” powstało na Dalekim Wschodzie. W Joy City Shopping Mall w  chińskim mieście Shenyang stanęła 12 metrowa choinka zbudowana z 320 rowerów wokół której rozstawiono kilkanaście stacjonarnych urządzeń do ćwiczeń. Żeby zamontowane na choince światełka rozbłysły, goście centrum handlowego musieli zasilić ich pracą własnych mięśni. Co więcej, przyrządy do ćwiczeń były ustawione tak, że osoby, które podejmowały się tego zadania, siedziały plecami do choinki. W efekcie, wynik ich wysiłku był widoczny nie dla nich samych, ale dla pozostałych klientów centrum handlowego.

Nietypowa choinka znalazła się również u naszych sąsiadów – Litwinów. W 2011 roku na jednym z głównych placów Kowna stanęła 13 metrowa choina z plastikowych butelek. Konstrukcja została wykonana z 32 tys. dwulitrowych pojemników i miała za zadanie  pokazać mieszkańcom miasta, jak wiele możliwości daje recykling i wykorzystanie pozornie niepotrzebnych materiałów. Na choince zawisł także czterokilometrowy sznur lampek zasilanych energią ze źródeł odnawialnych. Za wszystkim stał jeden z niezależnych dostawców energii elektrycznej na Litwie.

Wśród nietypowych choinek znalazły się też polskie akcenty, na dodatek bardzo aktualne, bo tegoroczne. W warszawskiej galerii handlowej Atrium Promenada stanęła choinka zrobiona z pluszowych misiów. Nietypowa choinka stanęła również przed głównym wejściem do łódzkiej Manufaktury. Łódzka choinka jest w całości zbudowana i ozdobiona klockami Lego. Drzewko zostało zbudowane z ponad 200 tys. elementów, a ozdoby zaprojektowały i zbudowały dzieci.

fot. PROFIT system

-Świąteczne instalacje wykorzystywane przez galerie handlowe oraz instytucje mogą służyć wzmacnianiu wizerunku obiektów innowacyjnych, przyjaznych środowisku, atrakcyjnych dla dzieci czy awangardowych – mówi rzecznik prasowy Manufaktury, Joanna Berlińska. - Przemyślany i dobrze dobrany pomysł może sprawić, że nawet gdy śnieg już stopnieje, a choinki znikną z placów i witryn sklepowych, ich przesłanie pozostanie w świadomości klientów na dłuższy czas. (mak)

Magdalena Krocz
Magdalena Krocz Redaktor prowadzący lokalnabiznes.pl, PROFIT system

mkrocz@lokalnabiznes.pl