Mała galeria w niewielkim mieście
W mijającym roku na rynku nowoczesnej powierzchni handlowej zaszły ogromne zmiany.
Na koniec trzeciego kwartału 2014 r. w Polsce istniały 432 centra handlowe o łącznej powierzchni 10,2 mln m2 powierzchni najmu brutto (GLA). Obejmowały one 385 tradycyjnych i specjalistycznych centrów handlowych, 37 parków handlowych oraz 10 centrów wyprzedażowych – 11 zostało otwarte na początku grudnia w Lublinie. To właśnie w tym mieście otwarte zostało największe w tym roku centrum handlowe – galeria Atrium Felicity o powierzchni 75 tys. m2. Drugim co do wielkości obiektem jest Galeria Warmińska w Olsztynie (41 tys. m2 powierzchni najmu brutto), której otwarcie miało miejsce we wrześniu. Obecnie w budowie znajduje się ok. 850 tys. m2 powierzchni, z czego ok. 150 tys. m2 powinno trafić na rynek do końca grudnia 2014 r. Według najnowszych danych szacunkowych podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniesie w bieżącym roku 490 tys. m2, to o 20 proc. mniej niż oddano do użytku w ubiegłym roku.
Oprócz mniejszej podaży powierzchni handlowej zmieniła się również struktura podaży. W tym roku na rynku pojawiały się głównie niewielkie galerie handlowe w większości budowane w mniejszych miastach. Dotychczas tylko 47 proc. nowej powierzchni oddano do użytku w miastach liczących ponad 100 tys. mieszkańców, dla porównania w 2013 r. 67 proc. nowej podaży przypadło na 8 aglomeracji.
Obecna struktura popytu sprawia, że znacząco wydłużył się czas komercjalizacji nowych obiektów, a centra handlowe wynajęte w 100 proc. w dniu otwarcia należą do rzadkości. Średnia stopa pustostanów w nowo otwieranych obiektach handlowych wynosi 10-15 proc. w porównaniu z ok. 3 proc. na rynkach dojrzałych. W mijającym roku największym zainteresowaniem najemców cieszyły się sprawdzone obiekty, które odwiedza wielu klientów. Bardzo atrakcyjne dla najemców są również rekomercjalizowane galerie handlowe, które skutecznie rywalizują z nowymi obiektami.(mak)