Najdrożej w stolicy
Nowy Świat wciąż jest najdroższą ulica handlową w Polsce – obowiązujące na niej stawki czynszu są jednak blisko 30-krotnie niższe od tych na najdroższej ulicy świata.
Lista "najdroższych ulic" zmienia się każdego roku i zależy od aktualnych wahań i warunków lokalnej gospodarki. W 2014 roku na czele rankingu znajduje się nowojorska Piąta Aleja, gdzie rocznie za metr kwadratowy powierzchni użytkowej trzeba zapłacić blisko 30 tys. euro - wynika z raportu „Główne ulice handlowe na świecie” opracowanego przez firmę Cushman & Wakefield. Tuż za nią plasuje się Causeway Bay w Hong Kongu, gdzie czynsz wynosi ponad 23 tys. euro rocznie i paryskie Pola Elizejskie (13,2 tys. euro/m2/rok).
Z polskich ulic najwyżej sklasyfikowany został Nowy Świat (44.miejsce), gdzie za m2 powierzchni płaci się "zaledwie" 1020 euro. Plasuje to tę ulicę na 44 pozycji w rankingu globalnym. W tym zestawieniu Nowy Świat wyprzedził takich rywali z regionu jak ulice z Bratysławy, Bukaresztu, czy Sofii, ale przegrał m.in. z Pragą i Budapesztem. Nowy Świat nadal pozostaje tańszy również od głównej ulicy Kijowa, pomimo 20-procentowego spadku czynszów, jakie odnotowano w stolicy Ukrainy. Stawka najmu na Nowym Świecie jest również sporo poniżej średniej europejskiej, która wynosi obecnie 2254 euro za m2 rocznie.
-Jestem przekonany, że inwestycje infrastrukturalne, w tym budowa nowej linii metra czy przebudowa ulicy Świętokrzyskiej, dodatkowo wzmocnią pozycję najdroższej ulicy handlowej w Polsce – mówi Marek Noetzel, partner i dyrektor działu powierzchni handlowych firmy Cushman & Wakefield w Polsce. - W ostatnich latach zauważalny jest dynamiczny rozwój ulic handlowych – np. nowe inwestycje na Powiślu, nowe sklepy w okolicach Pl. Trzech Krzyży i ul. Mokotowskiej, czy zmieniająca się struktura branżowa najemców. Jednak nadal podaż powierzchni handlowej w centrum miasta jest niewystarczająca – łączna powierzchnia lokali przy głównych ulicach handlowych w Warszawie odpowiada średniej wielkości centrum handlowego.
Wśród najdroższych lokalizacji w Polsce, tuż za Nowym Światem plasuje się ulica Floriańska w Krakowie z czynszem rocznym na poziomie 900 euro za m2. Kolejne miejsce należy do warszawskiej ul. Chmielnej (840 euro/m2/rocznie). Ta trójka ponownie znacząco wyprzedziła inne ulice handlowe, na których notuje się już znacznie niższe stawki najmu.
Najdroższe ulice handlowe w Polsce w 2014 r. (euro/m2/rok):
Nowy Świat | Warszawa | 1020 |
Floriańska | Kraków | 900 |
Chmielna | Warszawa | 840 |
Marszałkowska | Warszawa | 720 |
Półwiejska | Poznań | 660 |
Pl. Trzech Krzyży | Warszawa | 660 |
3 Maja | Katowice | 636 |
Al. Jerozolimskie | Warszawa | 564 |
Świdnicka | Wrocław | 480 |
Al. Niepodległości | Szczecin | 396 |
Źródło: „Main Streets Across the World”,Cushman & Wakefield
Ulice handlowe poza uzupełnieniem oferty klasycznych centrów handlowo-usługowych stanowią rodzaj barometru rynku handlowego, który kreuje nowe, bądź potwierdza istniejące już trendy na rynku usług i handlu.
-Przykładem jest warszawski Nowy Świat, który w ostatnim czasie zdominowany został przez gastronomię zarówno tę sieciową (m.in.: Costa Coffee, Starbucks, Zapiecek, Sphinks, Pizza EATaliano, planowane wkrótce otwarcie McDonald’s), jak i lokalne koncepty restauracyjne bazujące na kuchni regionalnej (bar mleczny, restauracje kuchni polskiej). - tłumaczy Magdalena Sadal, starszy konsultant w sekcji Badań Rynkowych w dziale Wycen i Doradztwa Cushman & Wakefield.
Kolejną silnie reprezentowaną branżą jest moda. Dużo dzieje się również w segmentach up-market i popularnym oraz artykuły spożywcze, które na ulicach handlowych obecne są w formacie convenience (Carrefour Express, Krakowski Kredens, A.Blikle delikatesy, MiniLux).
-Część marek otwiera wyspecjalizowane sklepy flagowe, np. Nespresso. Nowością jest otwarcie dyskontu spożywczego Biedronka i konceptu fitnesowego McFit w prestiżowej lokalizacji na rogu Nowego Światu i Świętokrzyskiej oraz niedawne otwarcie sklepu bez obsługi „ToTutaj 24h” - wymienia Magdalena Sadal.
Podobną dominację lokali gastronomicznych nad pozostałymi branżami spotykamy na ulicach handlowych Krakowa, Wrocławia i Gdańska, które korzystają z naturalnego ruchu generowanego przez centrum miasta oraz przez rzesze turystów. Natomiast w Poznaniu, Szczecinie i Katowicach ulice handlowe zachowały swój handlowo-usługowy charakter, wyprzedzając w strukturze branżowej funkcje gastronomiczne. Reprezentacyjna ulica Łodzi, Piotrkowska, ciągle znajduje się w fazie komercjalizacji po niedawnym remoncie. (asie)