2014-11-18

Czy pizza sprzeda się wszędzie?

Wybierając lokal, w którym będzie działać pizzera, warto kierować się kilkoma prostymi zasadami.

Czy pizza sprzeda się wszędzie? fot. pizzeria Stopiątka

Gastronomia jest jedną z najbardziej wymagających branż. O sukcesie decyduje przede wszystkim wysoka jakość serwowanej kuchni. Zanim jednak nastąpi weryfikacja oferty, trzeba znaleźć odpowiednią lokalizację. Powinien to być punkt w uczęszczanym miejscu, z wnętrzem dopasowanym do wymagań gastronomii.

O wyborze właściwej lokalizacji decyduje przede wszystkim rodzaj prowadzonej działalności kulinarnej. Innymi prawami rządzą się bowiem fast foody i tradycyjne restauracje, lokale całoroczne i plenerowe. Fast foody dobrze radzą sobie w strefach gastronomicznych w centrach handlowych, tradycyjne restauracje  potrzebują parkingu, lokale całoroczne sprawdzają się blisko dużych skupisk mieszkalnych, a  lokale plenerowe w sąsiedztwie letnich festiwali.

-Ważni są również klienci, do których kierujemy ofertę. Warto poznać ich zwyczaje, charakter oraz ich ulubione miejsca. Wówczas łatwiej znaleźć odpowiednią lokalizację i dopasować koncept restauracji do ich oczekiwań oraz zachęcić do skorzystania z oferty – mówi Marta Kołakowska z sieci pizzerii Stopiątka.

Właśnie na tym Stopiątka opiera swoją strategię rozwoju.

– Dokładnie sprecyzowaliśmy nasz target. Są to młodzi ludzie i małżeństwa z małymi dziećmi. Nasze pizzerie powstają tam, gdzie nasi klienci spędzają dużo czasu. Są to osiedla lub centra miast oraz galerie handlowe – mówi Marta Kołakowska.

Powierzchnia pizzerii Stopiątka wynosi od 120 do 150 m2. Metraż powinien być na tyle duży, by w części jadalnej zmieściło się co najmniej sześć stolików i bawialnia dla dzieci, natomiast kuchnia z zapleczem socjalnym miała ok. 50 m2. Wysokość lokalu powinna mieć ok. 3 m.

Wymogi podyktowane są kwestiami sanitarnymi. Lokal na pizzerię musi mieć 3,3m wysokości zgodnie z par. 72 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury o warunkach technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie – pomieszczenie z piecem jak i kuchnia, ze względu na sprzęt wydzielający ciepło są zakwalifikowane jako pomieszczenia do pracy, w których występują czynniki uciążliwe lub szkodliwe dla zdrowia. O tych samych parametrach mówi również Rozporządzenie Ministra pracy i polityki socjalnej w sprawie szczególnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w par. 20 pkt. 1.2 – na podstawie którego to rozporządzenia działa Sanepid przychodzący na odbiór lokalu. Istnieje możliwość uzyskania odstępstwa od tej wysokości, w przypadku zastosowaniu w pomieszczeniu wentylacji mechanicznej i klimatyzacji – wyjaśnia Marta Kołakowska.

Sieć kompletuje wyposażenie pizzerii razem z franczyzobiorcą. Marcin Ciesielski, właściciel sieci Stopiątka dodatkowo prowadzi firmę, która zaopatruje lokale gastronomiczne w specjalistyczny sprzęt kuchenny. Dzięki temu partnerzy mają szeroki wybór urządzeń. W ten sposób wyposażenie kuchni może być dopasowane indywidualnie do każdego lokalu, potrzeb rynku i wydajności. To poprawia komfort pracy.

Uzyskanie wszelkich pozwoleń niezbędnych do prowadzenia działalności gastronomicznej oraz dostosowanie lokalu do wymagań sieci trwa ok. 2-3 miesięcy. Remont leży gestii franczyzobiorcy, co pozwala zoptymalizować koszty i współpracować z lokalnymi firmami wykończeniowymi. Stopiątka pomaga partnerom w znalezieniu lokalizacji i w negocjowaniu warunków najmu. Jest to niezmiernie ważne zwłaszcza w przypadku galerii handlowych.

Ostatnio otworzyliśmy punkty w Galerii Olimp w Lublinie i w Bramie Mazur w Ełku. Wyniki sprzedaży obu pizzerii potwierdzają, że food courty bardzo dobrze się sprawdzają. Jako ogólnopolska sieć mamy duże możliwości w negocjowaniu cen najmu. Dzięki temu nasi franczyzobiorcy mogą otwierać lokale w najlepszych galeriach w całym kraju – mówi Marta Kołakowska.

W przypadku lokalizacji ulicznej lokal powinien mieścić się na parterze budynku. Bardzo ważne są też duże witryny, przez które klienci będą mogli zobaczyć wnętrze lokalu. Właściciele sieci pizzerii Stopiątka dbają o to, żeby aranżacja lokalu wyróżniała się na tle innych pizzerii. Dlatego zdecydowali, że motywem przewodnim pizzerii będzie kultowy polski samochód - Syrena 105, od której wzięła się również nazwa sieci. W lokalach Stopiątki można więc usiąść na kanapach stylizowanych na fotele z tego samochodu, czy zamówić potrawy o nazwach przywołujących na myśl smakołyki z okresu PRL. (mk)

Magdalena Krocz
Magdalena Krocz Redaktor prowadzący lokalnabiznes.pl, PROFIT system

mkrocz@lokalnabiznes.pl