Najemcy pokochali Polskę
Przybywa nowoczesnej powierzchni handlowej, a to przyciąga do kraju nowe marki.
Obecnie zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynoszą blisko 10 mln m2. Od początku roku do końca sierpnia na rynek dostarczono ponad 270 tys. m2, a do końca roku do użytku zostanie oddane jeszcze 228 tys. m2. Polski rynek jest atrakcyjny dla zagranicznych marek, które chętnie wchodzą do naszego kraju. Wśród debiutantów znalazły się m.in. Kiehl’s i Neo otwierające sklepy w warszawskiej Arkadii, Devred 1902 ze sklepem w Wola Park (Warszawa), Leopark otwarty w Bonarka City Center (Kraków), Inside w Galerii Katowickiej (Katowice) oraz Nuna Lie w gliwickiej Europie Centralnej.
Rosnącą popularnością wśród najemców cieszą się mniejsze obiekty handlowe: pasaże, centra lokalnych zakupów oraz parki handlowe, których powierzchnia nie przekracza 10 tys. m2. Te obiekty, dedykowane najczęściej małym miastom. Trend ten wykorzystują deweloperzy, którzy wprowadzają na rynek nowe koncepcje obiektów handlowych.
Popyt na atrakcyjne, dominujące obiekty handlowe zlokalizowane zarówno w największych, jak i mniejszych miastach, rośnie. Pomimo niskiego wolumenu zarejestrowanego w pierwszej połowie roku spodziewamy się, że dane uwzględniające pełne 12 miesięcy pokażą wolumen na poziomie około 1,0 – 1,2 mld euro, czyli niewiele poniżej zeszłorocznego wyniku – mówi Michał Muc, dyrektor Działu Kompleksowych Usług dla Nieruchomości w Savills. - W kolejnych kilku latach obserwować będziemy zmiany na polskiej mapie handlowej związane z powstawaniem w mniejszych miastach małych obiektów handlowych.(mak)