2014-10-21

Galeria odpowiedzialna społecznie

Dawniej CSR centrów handlowych rozumiany był jako akcje sponsorskie i wsparcie finansowe lokalnych inicjatyw. Dziś trzeba czegoś więcej.

Galeria odpowiedzialna społecznie Kinga Witek

Idea społecznej odpowiedzialności biznesu (Corporate Social Responsibility) przestaje być tylko modą, a w obecnych realiach rynkowych staje się wręcz koniecznością. W ten nurt zaczęły również wpisywać się także galerie handlowe, które przechodzą przez proces zmiany swojej naczelnej funkcji – przestają być miejscami tylko i wyłącznie handlu, a stają się centrum życia społecznego, spotkań towarzyskich czy spędzania wolnego czasu. W ich przypadku taka działalność jest wręcz powinnością: obecność centrum handlowego znacząco wpływa na środowisko które je otacza, zatem strategia jego współdziałania z lokalnym otoczeniem powinna być zaplanowana w dłuższej perspektywie czasu, a działania CSR są na to najlepszą metodą.

Dawniej CSR centrów handlowych rozumiany był najczęściej jako akcje sponsorskie, wsparcie finansowe lokalnych projektów i inicjatyw, takich jak np. świąteczne zbiórki żywności czy imprezy charytatywne. Oczywiście te działania są w dalszym ciągu niezwykle istotne, obecnie jednak aby zyskać i utrzymać pozytywny wizerunek, galerie powinny zaspokajać nie tylko potrzeby konsumpcyjne swoich klientów, ale również potrzeby społeczne. Tu szczególna uwaga powinna skierowana być na dzieci i młodzież, która w centrach handlowych spędza coraz więcej czasu.

Z inicjatywy właściciela i prezesa Gemini Holding, Rafała Sonika, powstał projekt Stowarzyszenia SIEMACHA, powiązany z centrami handlowymi. Pierwsza w Europie placówka przy galerii handlowej, w której młodzież i dzieci mogą aktywnie spędzać wolny czas realizując swoje pasje, utworzona została właśnie przy tarnowskim Gemini Park. Budowa obiektu o pow. 2 tys. m2 ruszyła w kwietniu 2009 r., a w połowie października 2010 r. został on przekazany na rzecz ośrodka prowadzonego przez Stowarzyszenie. W budynku odbywa się szereg bezpłatnych zajęć muzycznych, tanecznych, językowych i sportowych, dostępna jest także specjalistyczna pomoc pedagogiczna. Podopieczni stowarzyszenia mają także możliwość współorganizacji wydarzeń, które odbywają się w tarnowskim Gemini Park. Aby pomóc im w realizacji tych zadań, pracownicy centrum organizują specjalny cykl zajęć biznesowych, podczas których młodzież poznaje tajniki m.in. planowania imprez i ich budżetowania oraz przygotowania. Podopieczni SIEMACHY współtworzą nasze wydarzenia, jak i mają okazję od strony praktycznej poznać świat sieci handlowych i reguły rządzące biznesem. Ośrodek młodzieżowy obok naszego centrum to furtka, którą możemy dotrzeć do młodych pokoleń. Działając w ten sposób budujemy ich lojalność i przywiązanie do firmy od najmłodszych lat.

Oczywiście, społecznie odpowiedzialne działanie Gemini nie sprowadza się wyłącznie do wspierania SIEMACHY. To cały szereg działań na rzecz Tarnowa i mieszkańców. Gemini jest partnerem tarnowskiego sportu, chociażby żużla i ściśle współpracuje z lokalnym klubem - Unią Tarnów. Organizujemy cykl spotkań z zawodnikami na terenie naszego obiektu, rozdajemy również bilety na ich mecze. Współdziałamy także z pobliską szkołą oraz parafią, a także z lokalnymi fundacjami, m.in. Via Spei, które wspieramy, umożliwiając im zbiórki pieniędzy na różne cele i ośrodki

Nasze działania CSR to także szereg wartościowych przedsięwzięć kulturalnych – m.in. wsparcie dla Kantaty Tarnowskiej czy Panoramy Siedmiogrodzkiej. Gemini Park Tarnów stworzyło również w swoich wnętrzach „Galerię w Galerii”, czyli platformę do prezentacji sztuki fotograficznej i malarskiej. Prowadzimy także szereg działań edukacyjnych na terenie naszego obiektu, między innymi z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zainwestowaliśmy również w infrastrukturę otoczenia: drogi, parkingi, tereny zielone i sportowe, a obecnie trwają prace nad projektem placów zabaw i innych atrakcji dla dzieci. Dzięki tym działaniom tarnowianie mają poczucie, że Gemini Park jest miejscem im bliskim, zaangażowanym w sprawy lokalne, „skrojonym na miarę” tego, co dla nich ważne.(gum)

 

Kinga Witek, Gemini Park Tarnów
Kinga Witek, Gemini Park Tarnów Dyrektor ds. PR i marketingu, Gemini Park Tarnów

Kinga Witek jest dyrektorem ds. PR i marketingu galerii handlowej Gemini Park Tarnów. Jest absolwentką Wyższej Szkoły Infrastruktury i Zarządzania w Warszawie.