2014-08-27

5 kroków do przyjaznego biura

Przedstawiamy sposoby na stworzenie miejsca pracy, w którym każdy będzie czuł się komfortowo.

5 kroków do przyjaznego biura Fot. sxc.hu

Czy planując oświetlenie domu decydujemy się na zimną barwę światła i szary kolor ścian? Tak właśnie wygląda wiele standardowych powierzchni biurowych. Czasem warto jednak odejść od standardów – podpowiadamy, jak małym kosztem uatrakcyjnić powierzchnię biurową.

1. Przyjazna aranżacja
Pamiętajmy, że pracownicy biura będą w nim spędzać co najmniej jedną trzecią dnia. Projektując biuro, zadbajmy więc o dobry odbiór estetyczny i przyjazne oku akcenty. Pozwólmy podwładnym na przyniesienie osobistych rzeczy, np. zdjęć. To nic nie kosztuje, a przyniesie konkretne korzyści zmniejszając dystans pomiędzy pracownikiem a pracodawcą.  

2. Bez błysku w oku
W normie PN-EN 12464-1:2002 „Technika świetlna. Oświetlenie miejsc pracy” szczegółowo określono zalecenia oświetlenia wybranych przestrzeni w biurowcach.  Dla stanowisk pracy (pisanie ręczne, praca na komputerze, czytanie, przetwarzanie danych, pokoje spotkań i konferencji) zalecane natężenie światła wynosi 500 lx, a ujednolicony wskaźnik olśnienia (nieprzyjemnego odczucia wywołanego jaskrawymi powierzchniami znajdującymi się w polu widzenia) - 19 UGR. Najczęstszą przyczyną powstawania olśnienia na stanowiskach pracy są jaskrawe elementy opraw oświetleniowych lub okna. Aby temu zapobiec lub w znacznym stopniu ograniczyć odbicia światła, oprócz przemyślanego rozmieszczenia opraw oświetleniowych i stanowisk pracy, można pomalować na jasno sufity i ściany, czy postawić na matowe powierzchnie (blaty, szafki, itp.).

3. Jeden na jeden jest passe
W nowoczesnych biurach odchodzi się od zasady „jedno biurko dla jednego pracownika” na rzecz biurek czy powierzchni użyczanej wielu pracownikom. Według amerykańskich projektantów wnętrz, tworzenie mobilnych miejsc pracy nie tylko zwiększa kreatywność, ale również pozwala na obniżenie kosztów utrzymania biura. Zwykle tego typu rozwiązanie wymaga jednak pełnej mobilności technologicznej (wi-fi, mobilna telefonia i inne łącza).

4. Nie tylko praca
Tak jak każde miasto ma swoje strefy (handlową, usługową, monitorowaną, itp.), tak rozplanowane może być biuro. Dla niezobowiązujących rozmów najlepszy będzie kącik kuchenny, osobom potrzebującym chwili skupienia przyda się kanapa ustawiona w rzadziej uczęszczanym miejscu, dla rozładowania napięcia – np. miejsce na tarczę z rzutkami. Tego typu zabieg, według specjalistów, daje pracownikom możliwości wyboru, co wpływa na dobre relacje w firmie.

5. Marka dobrze wkomponowana
Nie zapomnijmy jednak, że biuro jest wizytówką firmy, dlatego oprócz widocznego loga warto rozmieścić w nim charakterystyczne dla marki produkty lub wykorzystać zdjęcia, obiekty odpowiadające usługom, jakie świadczymy. Dla wydawnictwa mogą być to okładki najlepiej sprzedających się książek czy pism, w biurze podróży atrakcyjnie prezentować będą się pamiątki z wyjazdów, a w siedzibie firmy odzieżowej – szkice lub projekty modeli z najnowszej kolekcji. (asie)