2014-09-02

Biznes przez szybę

Specjaliści twierdzą, że do klienta najłatwiej dotrzeć przez szybę. Jak w takim razie powinna wyglądać dobrze zaaranżowana witryna sklepowa?

Biznes przez szybę fot. A+D Retail Store Design

Głównym zadaniem przestrzeni za wielką szybą jest budowanie potrzeby. Chodzi o to, by osoba, która przechodzi obok naszego sklepu, pomyślała: „w tym wyglądałbym/wyglądałabym świetnie”. W ten sposób w potencjalnym kliencie buduje się dobre skojarzenie z miejscem. Nawet jeśli nie wejdzie do naszego sklepu od razu, zapamięta, że mamy coś, co mu się spodobało. Celem witryny jest konsekwentne budowanie świadomości: w tym sklepie dostaniemy produkty, które mają takie, a nie inne cechy.

Za witryną, na wejściu powinny znaleźć się produkty wizerunkowe. Wchodząc do lokalu, budujemy sobie w głowie klimat, przekaz dotyczący marki. Potem przechodzimy przez obszar volum maker, gdzie znajdują się produkty, po które tak naprawdę przyszliśmy. Na samym końcu sklepu powinny znaleźć się rodzynki, tzw. atraktory, wciągające klienta do samego końca pomieszczenia.

Najważniejszą jednak rzeczą, na którą coraz bardziej zaczyna się zwracać uwagę w projektowaniu lokali na sklepy odzieżowe, jest budowanie przeżycia, spotkania z marką. Znaczenie ma odpowiednie działanie na zmysły: dobór oświetlenia, zapach, muzyka, a także tworzenie skojarzeń, czyli zwracanie uwagi na to, kto i co znajduje się obok nas. Warto promować miejsce przez wydzielanie różnych stref czy wprowadzanie skojarzonych produktów dodatkowych, np. kosmetyków, akcesoriów, dekoracji, różnych gadżetów przyciągających klientów. Na tej zasadzie w sklepach odzieżowych coraz częściej zaczynają się pojawiać kawiarnie, książki czy inne przedmioty. Takie lokale są często o wiele atrakcyjniejsze dla klienta, ponieważ oferują dużo więcej niż tylko ubrania konkretnej marki.

Zapewnianie klientom bogatszej oferty może wiązać się również z dodatkowym, stałym dochodem dla właściciela sklepu, jeżeli zdecyduje się on na podnajem powierzchni lokalu (np. 1 m2). Dobrze dopasowane produkty, np. okulary słoneczne lub obudowy telefonu w sklepie z paskami i butami czy luksusowa marka samochodu w dużym lokalu z ekskluzywną odzieżą to podwójna korzyść dla właściciela. (awr)




Dariusz Gocławski, Pracownia A+D Retail Store Design
Dariusz Gocławski, Pracownia A+D Retail Store Design Właściciel, Pracownia A+D Retail Store Design

Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej i członek Polskiego Stowarzyszenia Projektantów Wnętrz . Pracował dla koncernów z Japonii, USA i Belgii. W 2004 roku założył pracownię A+D, w której projektuje z użyciem wirtualnej rzeczywistości e skali 1:1.Tworzył wnętrza m.in. dla Motivi, Mango, Adidas, Nike, Deni Cler, Joanny Klimas, Levi’s, Wrangler, Lee, Lee Cooper, Wittchen, Bergson oraz dziesiątek butików i showroomów w całej Polsce.