2014-08-19

Przebudowy nad morzem

Zarządcy centrów handlowych w Trójmieście odnawiają obiekty. Modernizacje mają przyciągnąć nowych klientów i… najemców.

Przebudowy nad morzem Fot. Mayland

W Trójmieście działa obecnie 25 centrów handlowych o łącznej powierzchni najmu 691 tys. m2. Nasycenie powierzchnią handlową kształtuje się na poziomie 677 m2 na tysiąc mieszkańców.

Mimo, że większość powierzchni handlowej w Trójmieście oddano do użytku po 2000 roku, to wiele obiektów nie spełnia oczekiwań najemców i klientów pod względem komfortu robienia zakupów i spędzania wolnego czasu. Zmiany jakościowe są już jednak widoczne na rynku – mówi Katarzyna Michnikowska, starszy analityk w dziale doradztwa i badań rynku w Colliers International. - Dom Mody Klif z 1996 roku zmodernizowano i rozbudowano w 2009 roku, rewitalizację przejdzie również centrum handlowe Morena w Gdańsku. W Trójmieście zlokalizowany jest także obiekt, będący sztandarowym przykładem procesów rozbudów, modernizacji i re-pozycjonowania zachodzących obecnie na polskim rynku – Centrum Riviera w Gdyni, oddane do użytku po rozbudowie w IV kwartale 2013 r.

Modernizacje i rozbudowy mają przyciągnąć do centrów klientów oraz nowych najemców (nie tylko przedstawicieli znanych marek, ale także lokalnych przedsiębiorców), dzięki którym będzie można urozmaicić portfolio obiektów. Z badania firmy Colliers International "Centra handlowe w Trójmieście I poł. 2014 r." wynika, że w Trójmieście działa obecnie ponad 1,9 tys. sklepów w centrach handlowych. Największa grupa najemców to sklepy z sektora mody (26 proc.). Znaczną grupę stanowią również usługi (12 proc.), restauracje i kawiarnie (8 proc.), buty i art. skórzane (8 proc.). Potencjalnych najemców zniechęcać mogą przede wszystkim stawki czynszu. Najwyższe oscylują w granicach 41-43 euro za m2 miesięcznie. (asie)