2014-08-01

Broń się i zarabiaj

Sklep z bronią może otworzyć każdy i nie zawsze potrzebna jest do tego koncesja.

Broń się i zarabiaj fot. sxc.hu

Handel bronią jest jedną z sześciu branży gospodarki, w których można rozpocząć działalność wyłącznie na podstawie koncesji udzielonej przez Państwo. Koncesja jest wymagana gdy chcemy zajmować się dystrybucją paliw i energii, chronić osoby i mienie, rozpowszechniać programy radiowe i telewizyjne, świadczyć usługi przewozów lotniczych, poszukiwać i wydobywać kopaliny ze złóż naturalnych i oczywiście sprzedawać broń o mocy większej niż 17 dżuli. Wiatrówki o mniejszej mocy od lipca 2009 roku można sprzedawać bez koncesji.

W Polsce sprzedaż broni jest regulowana ustawą z dnia 22 czerwca 2001 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym. Są w niej dokładnie określone warunki, jakie należy spełnić aby uzyskać koncesję na handel bronią.

W myśl tej ustawy osoba zainteresowana prowadzeniem sklepu z bronią musi być obywatelem Polski, który ma ukończony 25. rok życia i posiada co najmniej wykształcenie średnie. Osoba taka powinna mieć udokumentowane przygotowanie do wykonywania lub kierowania działalnością gospodarczą w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym. To specjalistyczny kurs organizowany przez MSWiA. Właściciel sklepu z bronią musi mieć pełną zdolność do czynności prawnych, przeszedł badania lekarskie i psychologiczne, nie był karany, nie jest wpisany do rejestru dłużników i udokumentował możliwość spełniania warunków technicznych i organizacyjnych do handlu bronią i amunicją. Jeśli wszystkie warunki są spełnione można zwrócić się do organu koncesyjnego, czyli Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Specjalista od broni

Broń to pojęcie dość szerokie, którym można nazwać wiele różnych przedmiotów. Ich wspólną cechą jest zastosowanie. W myśl definicji, broń to każdy środek techniczny służący do zadawania ciosów, celowego rażenia osób i zwierząt oraz do uprawiania niektórych sportów. Z tego względu  można ją podzielić na: bojową, myśliwską i sportową.

Żeby zaistnieć i utrzymać się na rynku trzeba znaleźć swoją niszę, albo oferować klientom niezwykle szeroki wybór produktów. Dlatego największą szansę na sukces mają sklepy ściśle wyspecjalizowane w danej grupie towarowej, kierujące swoją ofertę do jednego segmentu potencjalnych odbiorców lub oferujące swoim klientom szeroki wybór innowacyjnych produktów - mówi Katarzyna Przybylska ze sklepy Art Broń.

Decydując się na specjalizację trzeba naprawdę dobrze znać się na sprzedawanych przedmiotach, bo klienci są bardzo wymagający i sami doskonale orientują się w swoim hobby. Jeśli właściciel nie zna się za bardzo na broni, to zawsze może zatrudnić specjalistę w tej dziedzinie. Ważne, żeby była to osoba, która nie tylko będzie w stanie odpowiedzieć na wszystkie pytania klientów, ale też doradzi im i pomoże w wyborze.

Warto również zastanowić się, w jakiej dziedzinie będzie specjalizował się sklep, a naprawdę jest z czego wybierać. Jedną z możliwości jest otwarcie sklepu dla myśliwych, których w Polsce jest zarejestrowanych ponad 100 tys. Można również otworzyć sklep specjalizujący się w sprzedaży broni białej, czy broni, której używali bohaterowie popularnych powieści fantasy.

fot. sxc.hu

Jak się urządzić

Wystrój i umeblowanie sklepu, to wydatek rzędu 50-70 tys. Najdroższe są sejfy na broń, z których najtańsze kosztują ok. 5 tys. zł, a w sklepie potrzebnych jest ich co najmniej kilka. Witryny i regały, w których broń jest prezentowana kosztują w sumie około 15 tys. zł. Asortyment można zaprezentować w gablotach i przeszklonych regałach. Dla lepszego efektu można podświetlić wybrane produkty i zadbać o ich szczególnie staranną prezentację.

Prowadzenie sklepu z bronią pneumatyczną o mocy, która nie może przekraczać 17  dżuli nie wymaga dużych przygotowań związanych z uruchomieniem placówki i wyposażeniem pomieszczeń. Trzeba oczywiście zadbać o regały i witryny, w których będą umieszczone wiatrówki, ale nie ma konieczności działania zgodnie z konkretnymi przepisami dotyczącymi obrotu koncesjonowanego bronią i amunicją– mówi Katarzyna Przybylska ze sklepu Art Broń.

Sytuacja jest bardziej skomplikowana w przypadku sklepu z bronią o mocy powyżej 17 dżuli, bo jednym z warunków uzyskania koncesji jest przygotowanie pomieszczeń zgodnie z wytycznymi ministerstwa. Przede wszystkim broń trzeba dokładnie zabezpieczyć, kupić sejfy i szafy, w których będzie przechowywana, zamontować alarm i wynająć ochronę. Takie zabiegi nie są konieczne kiedy chcemy otworzyć sklep z bronią o małej mocy.

W przypadku sklepu z bronią lokalizacja nie jest sprawą kluczową. Raczej nikt nie wchodzi do niego dlatego, że był w okolicy albo zobaczył witrynę w galerii handlowej.

Klienci sklepów tego typu to pasjonaci, którzy dobrze wiedzą czego szukają i raczej nie wchodzą do niego przez przypadek. Dlatego o wiele ważniejsze jest dotarcie z informacją o sklepie do osób zainteresowanych jego ofertą, niż otwieranie sklepu przy najdroższej ulicy w mieście – mówi Katarzyna Przybylska.

Lokalizacja musi być przede wszystkim dogodna dla klientów – dobry dojazd i parking mogą przyczynić się do sukcesu placówki. Nie można też zapomnieć o precyzyjnym oznakowaniu sklepu, tak żeby każdy klient mógł go bez trudu znaleźć.(mak)