2014-07-11

Wypoczęte zyski

Zanim pensjonat zacznie przyjmować pierwszych gości, jego właściciel musi zdobyć szereg pozwoleń. Później trzeba zadbać o reklamę i przyciągnąć klientów. Do tego należy dodać jeszcze piękną pogodę i receptę na sukces pensjonatu mamy gotową.

Wypoczęte zyski fot. Pensjonat Stara Wędzarnia

W polskim prawie możemy znaleźć bardzo dokładny podział obiektów hotelowych. W zależności od liczby pokoi, ich wielkości oraz usług dodatkowych, na jakie w danym obiekcie klienci mogą liczyć, wprowadzony został podział na: hotele, motele, pensjonaty, kempingi, domy wycieczkowe, schroniska i schroniska młodzieżowe. Standard hoteli, moteli i pensjonatów jest dodatkowo określany za pomocą gwiazdek. W myśl tych aktów prawnych pensjonat to obiekt, który ma co najmniej siedem pokoi i świadczy dla swoich klientów całodzienne wyżywienie. Oprócz wymagań dotyczących powierzchni pokoi, ich wyposażenia itp. trzeba spełnić jeszcze szereg przepisów dotyczących ochrony przeciwpożarowej oraz przygotowania żywności. Wszystkie nasze poczynania będą oczywiście na bieżąco kontrolowane przez odpowiednie służby państwowe. Prowadząc pensjonat możemy spodziewać się kontroli m.in. Państwowej Straży Pożarne, nadzoru budowlanego, czy Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

Wabik na turystów

Kluczowe znaczenie w przypadku prowadzenia pensjonatu ma jego lokalizacja. Oczywiście im bliżej morza, plaży lub innej atrakcji turystycznej, tym lepiej, bo do takiego miejsca chętniej przyjadą turyści. Jednak na brak klientów nie powinny narzekać również osoby prowadzące pensjonaty w miejscach położonych nieco dalej od plaży. Idealna lokalizacja to taka, która umożliwia łatwy dostęp do wszystkich atrakcji danej okolicy.

Przygotowując pensjonat trzeba też zadbać o miejsca parkingowe dla gości. Taki parking nie jest dziś niczym nadzwyczajnym i wiele osób wręcz oczekuje, że w ramach posesji znajdzie się bezpieczne miejsce, w którym będzie można zostawić auto.

Pokój na spokój

Pensjonat to przede wszystkim pokoje, w których, po trudach całodziennego leżenia na plaży, zmęczony turysta chce skłonić głowę i wreszcie odpocząć. Ich podstawowe wyposażenie jest dokładnie określone w odpowiednich ustawach. I tak przykładowo najmniejszy jednoosobowy pokój w pensjonacie może mieć powierzchnię co najmniej 8 m2, łóżko, stolik nocny, stół, krzesło i odpowiednie oświetlenie. W pokoju może też znaleźć się telewizor, lub radio.

Otwierając pensjonat najlepiej przygotować  różniej wielkości pokoi. Warto jeden lub dwa z nich przygotować w taki sposób, aby dobrze czuły się w nim rodziny z dziećmi. Można też przygotować pokój z małżeńskim łożem, z którego chętnie skorzystają pary.

Jak mówi ustawa, pensjonat to budynek, w którym znajduje się co najmniej siedem pokoi, ale oczywiście im jest ich więcej, tym lepiej, bo będzie mogło z nich skorzystać więcej osób. Ich liczba zależy oczywiście od wielkości pensjonatu. W 200 metrowym domu można wydzielić nawet 10 pokoi. Trzeba również zapewnić łazienki i toalety, a także zadbać o jadalnię.

Od słowa do słowa

Żeby zadbać o interesy właściciele pensjonatów prześcigają się w pomysłach na promocję swoich przybytków. Najczęściej zachwalają atrakcyjne położenie, unikatową architekturę, wysoki standard i konkurencyjne ceny. Wszystkie te zalety cierpliwie wpisują do różnego rodzaju formularzy, które później ukazują się jako anonse na portalach turystycznych, bo to właśnie Internet jest dziś najpopularniejszym źródłem informacji o miejscach noclegowych.  To właśnie tam ludzie rozpoczynają poszukiwania i poznają opinie innych o danej placówce.

Ponieważ większość osób poszukiwania pensjonatu rozpoczyna w Internecie, dlatego bardzo ważna jest atrakcyjna strona www, na której znajdą się nie tylko najważniejsze informacje, takie jak dane kontaktowe, czy ceny, ale również dużo zdjęć samego pensjonatu. Warto również umieścić na stronie informacje o najciekawszych miejscach, jakie można znaleźć w danej okolicy – mówi Natalia Grabowska, współwłaścicielka pensjonatu Stara Wędzarnia w Gdańsku.

Turystyka to branża, w której olbrzymie znaczenie ma opinia, jaką cieszy się placówka. Wiele osób zanim wybierze się na wakacje i nie ważne, czy będzie to urlop na Majorce czy wczasy pod gruszą, pyta o radę i opinię znajomych, którzy wcześniej odwiedzali dane miejsce. Najczęściej, wraz z garścią anegdot z podróży, dostajemy również dobre rady dotyczące pensjonatów czy restauracji, które oferują wysoki standard za rozsądną cenę.

Inny, równie skuteczny, sposób na dotarcie do klientów, to marketing szeptany - tłumaczy Grabowska. - Wiele osób trafia do nas, bo ktoś z ich znajomych był w naszym pensjonacie, spodobało mu się i zachęcił ich do odwiedzin.

Zadowolony z pobytu gość to naturalna reklama pensjonatu, dlatego ich właściciele bardzo dbają o to, żeby gościom nic nie zakłóciło pobytu, który później będą ciepło wspominać w gronie znajomych.

Więcej pomysłów na biznes znajdziesz w miesięczniku Własny Biznes FRANCHISING.

(mak)