2014-07-04

Pieniądze z parkingu

Na nieruchomościach może zarabiać każdy – wystarczy, że ma miejsce parkingowe w popularnej okolicy i zechce się nim podzielić.

Pieniądze z parkingu fot. sxc.hu

Wielu pracowników biur, czy urzędów mieszczących się w centrum miasta każdego dnia ma problem z zaparkowaniem samochodu w pobliżu firmy, bo miejsc parkingowych nie ma albo są koszmarnie drogie. W tym samym czasie w najbliższej okolicy wiele miejsc postojowych stoi pustych, bo ich właściciele pojechali do pracy i sami głowią się nad tym, gdzie zostawić auto. Twórcy aplikacji iParkomat postanowili przyjść z pomocą wszystkim tym, którzy bezskutecznie szukali parkingu, a przy okazji dać zarobić tym, którzy swoim miejscem postojowym chcą się podzielić. W aplikacji można zgłosić do wynajęcia miejsce parkingowe lub garaż oraz godziny, w jakich można z niego korzystać.

Pomysł na biznes podsunęło samo życie.  Pojechaliśmy kiedyś zimą na koncert w Pałacu Kultury.  Byliśmy spóźnieni, w pośpiechu wjechaliśmy na płatny parking przy Pałacu. I… okrążyliśmy go 3 razy nie mogąc znaleźć miejsca postojowego. W końcu wyjechaliśmy z parkingu przy Pałacu i zaczęliśmy szukać miejsca postojowego w okolicy. Szczęśliwie udało się znaleźć takie miejsce po kolejnych 10 minutach. Rozmowy ze znajomymi upewniły nas w przekonaniu, że na rynku potrzebny jest serwis, który pomógłby znaleźć miejsce parkingowe. Sprawdziliśmy, czy podobnego serwisu nie ma na rynku i przystąpiliśmy do działania – mów Piotr Sacha, właściciel iParkomat.

iParkomat pojawił się na rynku w marcu 2014 roku. Od tego czasu w serwisie zarejestrowało się prawie 700 użytkowników i pojawiło się w nim 100 miejsc postojowych z całego kraju.

To alternatywny do publicznego system zagospodarowania wolnych miejsc parkingowych w centrach miast. Nasze miejsca postojowe są nawet o 50 proc. tańsze niż opłaty w strefie płatnego parkowania, a do tego często zadaszone, ogrzewane i po prostu bardzo wygodne w użytkowaniu i zlokalizowane blisko miejsca pracy. Trwale współpracujemy tylko ze sprawdzonymi i wiarygodnymi osobami - zachwala Piotr Sacha.

Serwis pomaga gospodarzom, czyli posiadaczom miejsca parkingowego (garażu, miejsca postojowego), znaleźć gościa, a więc osobę, która z tego miejsca postojowego chce skorzystać. Gospodarz przedstawia jak wygląda miejsce parkingowe  gdzie się znajduje, w jakich dniach i godzinach jest dostępne i jaka jest cena za jego udostępnienie. Zaznacza również czy jest ono zadaszone, ogrzewane, monitorowane, podziemne, wyposażone w pilota albo w kłódkę itp. Aby bardziej uatrakcyjnić swoją ofertę Gospodarz umieszcza w iParkomat zdjęcia swojego miejsca postojowego, podaje dodatkowe informacje, ważne dla potencjalnego gościa, np. wymiary  i rodzaj pojazdów, które mogą korzystać z tego miejsca. Serwis szuka chętnego i przedstawia go gospodarzowi, za co żadna ze stron transakcji nie płaci. iParkomat zaczyna zarabiać w momencie, gdy transakcja dojdzie do skutku – za pierwsze 30 dni podnajmu serwis pobiera od gospodarza jednorazową prowizję, która wynosi od 30 do 50 proc. wartości transakcji (wysokość prowizji zależy od rankingu gospodarza, który powstaje na podstawie opinii innych użytkowników portalu współpracujących z nim wcześniej). Kiedy okres wynajmu trwa więcej niż 30 dni, wówczas prowizja pobierana przez iParkomat wynosi 5 proc.

Każdy z użytkowników serwisu buduje swoją wiarygodność w oparciu m.in. o komentarze i recenzje osób, z którymi współpracował. Bieżąca wiarygodność użytkownika jest reprezentowana przez indywidualny ranking widoczny dla wszystkich użytkowników serwisu. Wysoki ranking przekłada się na wymierny efekt finansowy np. zmniejszenie prowizji początkowej, czy też szybszą rezerwację najciekawszych ofert poprzez opcję „Zamów Teraz" - mówi Piotr Sacha.

fot. sxc.hu

Wszelkie płatności dokonywane są za pośrednictwem serwisu. Gość uiszcza opłatę za wynajęte miejsce parkingowe z góry, a gospodarz otrzymuje od iParkomat  pieniądze pomniejszone o prowizję po miesiącu współpracy.

Głównym miejscem promocji i kanałem pozyskiwania przyszłych gospodarzy jest Facebook. Właściciele serwisu pojawili się również w prasie i programie telewizyjnym. Serwis działa w całym kraju, ale na razie działania marketingowe i promocyjne prowadzone są głównie w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu.

Więcej pomysłów na biznes znajdziesz w miesięczniku Własny Biznes FRANCHISING.

(mak)