2014-07-02

Azjatycki plac budowy

Na rynkach azjatyckich powstaje więcej centrów handlowych niż w USA, które uchodzą za handlową potęgę.

Azjatycki plac budowy fot. Cushman & Wakefield

Rozwój sektora nieruchomości handlowych jest często postrzegany jako barometr zmian w globalnej gospodarce sygnalizujący przejście od fazy ożywienia do wzrostu. Pomimo spowolnienia gospodarek Ameryki Południowej, w najbliższych kilku latach wzrośnie podaż powierzchni handlowej w Brazylii, Kolumbii, Peru i Chile. Nawet w Stanach Zjednoczonych, które mogą się pochwalić najwyższym w świecie wskaźnikiem powierzchni w centrach handlowych przypadającej na jednego mieszkańca, są w budowie projekty o powierzchni ponad 100 tys. m2 powierzchni.

Do końca tego roku na świecie może zostać wybudowanych nawet ponad 1100 centrów handlowych, które zajmą ponad 38,3 mln m2 powierzchni. Najwięcej powierzchni najmu brutto (GLA) w przygotowaniu przypada obecnie na Azję – 22 mln m2. W ciągu najbliższych trzech lat nowa podaż na rynkach azjatyckich wyniesie ponad 53,3 mln m2 GLA, czyli prawie pięciokrotnie więcej niż w Stanach Zjednoczonych.(mak)

John Strachan, Cushman & Wakefield
John Strachan, Cushman & Wakefield dyrektor działu powierzchni handlowych na świecie w firmie, Cushman & Wakefield

Cushman & Wakefield świadczy usługi doradcze na rynku nieruchomości komercyjnych. Firma została założona w 1917 r. i obecnie zatrudnia ponad 16 tys. pracowników w 250 biurach w 60 krajach. Oferuje usługi w zakresie najmu, sprzedaży i zakupu, finansowania dłużnego, kapitałowego i strukturyzowanego, bankowości inwestycyjnej i doradztwa finansowego dla przedsiębiorstw, usług korporacyjnych, zarządzania nieruchomościami.